Παρά το γεγονός ότι οι Αμερικανοί εξακολουθούν να σχεδιάζουν ταξίδια για το επόμενο έτος και διατηρούν σταθερή εικόνα για τα προσωπική τους οικονομική κατάσταση, η αυξημένη ανησυχία για την οικονομία δημιουργεί μια διάχυτη επιφυλακτικότητα που ίσως επηρεάσει τις μελλοντικές ταξιδιωτικές τους δαπάνες.
Η νέα έκθεση The State of the American Traveler που συνέταξε η Future Partners για τις ταξιδιωτικές προθέσεις του Νοεμβρίου, χαρτογραφεί μια αγορά που δεν έχει χάσει τον ενθουσιασμό της για τις αποδράσεις, αλλά έχει μάθει να κινείται πιο προσεκτικά.
Για το 2026, πάνω από 9 στους 10 (91,8%) συνεχίζουν να σχεδιάζουν τουλάχιστον ένα ταξίδι αναψυχής, με μέσο όρο τα 3,8 ταξίδια, το υψηλότερο επίπεδο από τα τέλη του 2024.
Οι ταξιδιώτες υψηλότερων εισοδημάτων προβλέπουν τη μεγαλύτερη συχνότητα ταξιδιών: 4,9 για εισοδήματα τουλάχιστον 200.000 δολαρίων και 4,3 για εισοδήματα 100.000-199.000 δολαρίων.
Οι μικρότερες ηλικίες συνεχίζουν να ταξιδεύουν λιγότερο, με τη Gen Z να έχει κατά μέσο όρο 3,1 ταξίδια, σε σύγκριση με 3,7–3,9 των μεγαλύτερων γενεών.
Τα ταξίδια παραμένουν υψηλή προτεραιότητα για το 2026, με ισχυρούς προϋπολογισμούς και σημαντικό ενδιαφέρον για τα mega-events του 2026, όπως το America 250 (ενδιαφέρον από το 51% των ταξιδιωτών) και το FIFA World Cup (ενδιαφέρον από το 30% με αιχμή τους Gen Z, Millennials και γονείς), αποδεικνύοντας πως, παρά τη βραχυπρόθεσμη συγκράτηση, η μελλοντική ταξιδιωτική ζήτηση παραμένει ισχυρή και έτοιμη να ενεργοποιηθεί μόλις υπάρξει αίσθηση σταθερότητας.
Tα ταξίδια αναψυχής μειώθηκαν ελαφρώς τον Οκτώβριο. Το 48,2% των Αμερικανών πραγματοποίησε ένα ταξίδι αναψυχής με διανυκτέρευση, ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο και σχεδόν έξι μονάδες κάτω από την κορύφωση του Ιουλίου.
Οι ημερήσιες εκδρομές παραμένουν ισχυρές (52,2%), ενδεικτικό ότι ακόμη και εν μέσω επιφυλακτικότητας στις δαπάνες, οι Αμερικανοί συνεχίζουν να αναζητούν τρόπους για να ταξιδέψουν, ακόμη και σε μικρότερες δόσεις.
Αναφορικά με τη ζήτηση που εκδηλώνεται το Νοέμβριο, πολλοί παραμένουν αναποφάσιστοι. Το 54% δεν έχει ακόμη σχεδιάζει τις διακοπές του, ενώ από όσους το έχουν κάνει, το 31,5% σκοπεύει να ταξιδέψει τα Χριστούγεννα, το 24,6% για Thanksgiving και το 14,1% για την Πρωτοχρονιά.
Προσωπική αισιοδοξία εν μέσω εθνικής αβεβαιότητας
Οι Αμερικανοί ταξιδιώτες συνεχίζουν να δείχνουν αξιοσημείωτη σταθερότητα στις οικονομικές τους προοπτικές, ακόμη και εν μέσω οικονομικής αβεβαιότητας που εντείνεται από το κυβερνητικό shutdown, το οποίο φαίνεται πια ότι φτάνει στο τέλος του έπειτα από 43 ημέρες.
Περίπου ένας στους τρεις (32,3%) αυτόν τον μήνα δηλώνει ότι βρίσκεται σε καλύτερη οικονομική κατάσταση από ό,τι πριν από ένα χρόνο, σταθερό που διατηρήθηκε σταθερό σε σύγκριση με πέρυσι.
Σχεδόν οι μισοί (46,9%), 2,2 ποσοστιαίες μονάδες λιγότεροι από πέρυσι, αναμένουν βελτίωση της οικονομικής τους κατάστασης μέσα στους επόμενους 12 μήνες.
Οι Millennials (63,1%) και οι Gen Z (61,3%) κυριαρχούν στο κύμα αισιοδοξίας για τα οικονομικά τους, την ώρα που οι Gen X (46,2%) και οι Boomers (30.3%) είναι πιο συγκρατημένοι.
Παράλληλα όμως, η σκιά μιας ενδεχόμενης ύφεσης παραμένει βαριά: το 48,5% των ταξιδιωτών τη θεωρεί πιθανή μέσα στο επόμενο εξάμηνο. Αυτό το «διπλό μήνυμα» —προσωπική σταθερότητα, εθνική αβεβαιότητα— είναι ο πυρήνας της σημερινής τουριστικής ψυχολογίας στις ΗΠΑ.
Σταθερή διάθεση για ταξίδια αλλά με προσοχή στο timing και το value for money
Ως εκ τούτου, η εμπιστοσύνη για δαπάνες στα ταξίδια εμφανίζεται συγκρατημένη καθώς μόνο το 32,8% θεωρεί το Νοέμβριο κατάλληλη στιγμή να ξοδέψει. Πρόκειται για τη συνέχεια της τετράμηνης πτώσης από την ανάκαμψη του Ιουνίου στο 37,1%. Αυτή η άνοδος στα μέσα του έτους ακολούθησε μια εαρινή πτώση της εμπιστοσύνης στις ταξιδιωτικές δαπάνες που αντικατόπτριζε την έξαρση της ανησυχίας περί ύφεσης. Η τελευταία φορά που η Future Partners παρατήρησε μια τόσο παρατεταμένη πτωτική τάση ήταν στις αρχές του 2022, όταν ο υψηλός πληθωρισμός άρχισε να επηρεάζει για πρώτη φορά τις ταξιδιωτικές αποφάσεις.
Παρόλ’ αυτά, άλλοι βασικοί δείκτες δαπανών παραμένουν ανθεκτικοί. Το 56,4% θεωρεί τα ταξίδια προτεραιότητα υψηλων δαπανών, με το μέσο ετήσιο ταξιδιωτικό προϋπολογισμό να παραμένει σταθερός στα 5.973 δολάρια.
Η Χριστίνα Λαϊνοπούλου είναι δημοσιογράφος με πολυετή εμπειρία στο ελεύθερο και τουριστικό ρεπορτάζ.
Έχει εργαστεί σε εφημερίδες, τηλεόραση και τον ηλεκτρονικό Τύπο, και είναι απόφοιτος του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου.







