Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) παρουσίασε τα αποτελέσματα της Παγκόσμιας Έρευνας Επιβατών 2025 (Global Passenger Survey – GPS), φέρνοντας στο φως δύο κομβικές τάσεις που επαναπροσδιορίζουν τη σύγχρονη ταξιδιωτική εμπειρία: την αυξανόμενη εξάρτηση από τα κινητά τηλέφωνα και την επιτάχυνση της υιοθέτησης βιομετρικών τεχνολογιών στα αεροδρόμια.
Η Έρευνα βασίζεται σε πάνω από 10.000 απαντήσεις ταξιδιωτών από περισσότερες από 200 χώρες, προσφέροντας μια συνολική εικόνα για το πώς οι επιβάτες θέλουν να ταξιδεύουν στο μέλλον: με μεγαλύτερη ευκολία, περισσότερη τεχνολογία και, πάνω απ’ όλα, ασφάλεια.
Το κινητό τηλέφωνο έχει πλέον εξελιχθεί σε «κέντρο ελέγχου» του επιβάτη. Από την κράτηση έως την παραλαβή αποσκευών, οι ταξιδιώτες χειρίζονται σχεδόν κάθε στάδιο του ταξιδιού μέσω smartphone.
Περισσότεροι από τους μισούς (54%) επιθυμούν να συναλλάσσονται απευθείας με τις αεροπορικές, προτιμώντας τις εφαρμογές κινητών, ενώ η προτίμηση στις ιστοσελίδες μειώθηκε στο 31% (από 37% το 2024).
Η νεότερη γενιά (25%) οδηγεί αυτή τη στροφή προς τις εφαρμογές, δείχνοντας ότι η τάση θα ενισχυθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια.
Οι προτιμήσεις πληρωμής αλλάζουν επίσης: οι κάρτες εξακολουθούν να κυριαρχούν (72%), ωστόσο μειώθηκαν σημαντικά από το 2024 (79%), καθώς αυξάνεται ραγδαία η χρήση ψηφιακών πορτοφολιών (28%) και άμεσων πληρωμών όπως το IATA Pay.
Το 78% των επιβατών δηλώνει ότι θα ήθελε ένα ενιαίο smartphone εργαλείο που θα ενσωματώνει ψηφιακό πορτοφόλι, διαβατήριο και κάρτες επιβράβευσης, ενώ τα ηλεκτρονικά bag tags γίνονται πιο δημοφιλή (35% από 28% το 2024), επιτρέποντας στους ταξιδιώτες να δημιουργούν ετικέτες αποσκευών απευθείας από τη συσκευή τους κατά το τσεκ ιν.
Το πρόσωπο ως «διαβατήριο»
Η χρήση βιομετρικών δεδομένων στα αεροδρόμια αυξάνεται σταθερά, ενώ η ικανοποίηση των επιβατών έχει φτάσει σε ιστορικό υψηλό.
Οι μισοί (50%) έχουν χρησιμοποιήσει βιομετρικά δεδομένα σε κάποιο στάδιο του ταξιδιού τους – κυρίως σε έλεγχο ασφαλείας (44%), έξοδο (41%) και είσοδο στη χώρα (35%). Από το 2022, η χρήση έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 20 ποσοστιαίες μονάδες.
Το 85% όσων έχουν δοκιμάσει τη διαδικασία δηλώνουν ικανοποιημένοι, ενώ το 74% θα ήταν πρόθυμοι να μοιραστούν τα βιομετρικά τους δεδομένα εφόσον αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να δείχνουν διαβατήριο ή κάρτα επιβίβασης.
Παράλληλα, 42% των επιφυλακτικών θα άλλαζαν γνώμη εάν διασφαλιζόταν πλήρως η προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Οι επιβάτες θέλουν να διαχειρίζονται τα ταξίδια τους όπως κάθε άλλη πτυχή της ζωής τους — μέσω smartphone και ψηφιακής ταυτότητας, τονίζει ο Nick Careen, Ανώτερος Αντιπρόεδρος Επιχειρήσεων, Ασφάλειας και Προστασίας της IATA. Η εμπιστοσύνη, επισημαίνει, είναι το κλειδί. Γι’ αυτό η κυβερνοασφάλεια πρέπει να αποτελεί θεμέλιο του ψηφιακού μετασχηματισμού των αεροπορικών ταξιδιών.
Οι τάσεις σε διαφορετικά μέρη του κόσμου
Αφρική: Οι επιβάτες εκτιμούν την ανθρώπινη επαφή και εμφανίζουν από τα υψηλότερα επίπεδα ικανοποίησης παγκοσμίως, αν και αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα με θεωρήσεις και έλεγχο συνόρων.
Ασία-Ειρηνικός: Οι πιο «ψηφιακοί» ταξιδιώτες στον κόσμο, με κορυφαία χρήση εφαρμογών και ψηφιακών πορτοφολιών. Αν και πρωτοπόροι, εμφανίζουν χαμηλότερη ικανοποίηση από τις βιομετρικές διαδικασίες.
Ευρώπη: Οι πιο παραδοσιακοί. Επιμένουν στις ιστοσελίδες και στις κάρτες, ενώ παραμένουν επιφυλακτικοί απέναντι στη βιομετρική ταυτοποίηση.
Βόρεια Αμερική: Επικεντρώνονται στην άνεση και τα ταξίδια χωρίς ενδιάμεσους σταθμούς, αλλά εκφράζουν τις ισχυρότερες ανησυχίες για την ιδιωτικότητα.
Λατινική Αμερική & Καραϊβική: Προτιμούν την προσωπική εξυπηρέτηση και πληρώνουν κυρίως με κάρτες. Αν και χρησιμοποιούν λιγότερο τα βιομετρικά, δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για το μέλλον.
Μέση Ανατολή: Οι πιο πιστοί και ικανοποιημένοι επιβάτες, με έντονη χρήση ψηφιακών πορτοφολιών και ισχυρή προτίμηση σε αεροδρόμια και αεροπορικές με υψηλή φήμη εξυπηρέτησης.
Προφίλ Επιβατών
Οι άνδρες ταξιδιώτες εμφανίζονται ταχύτεροι στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, ενώ οι γυναίκες παραμένουν πιο επιφυλακτικές, δίνουν όμως μεγαλύτερη βαρύτητα στη φήμη και την αξιοπιστία των εταιρειών.
Οι νεότεροι ταξιδιώτες (κάτω των 26) είναι οι πιο τεχνολογικά εξοικειωμένοι, με έντονη προτίμηση σε ψηφιακά πορτοφόλια και βιομετρικά, αλλά ταυτόχρονα οι πιο απαιτητικοί, καθώς εμφανίζουν τα χαμηλότερα επίπεδα ικανοποίησης.






