Αλέξανδρος Βασιλικός: ΞΕΕ | Καμπάνια ευαισθητοποίησης των πολιτών για τις επιπτώσεις της «έκρηξης» των βραχυχρόνιων μισθώσεων

03 Sep 2024, 15:43 | ΠΡΟΣΩΠΑ

Χριστίνα Λαΐνοπούλου

ΞΕΕ | Καμπάνια ευαισθητοποίησης των πολιτών για τις επιπτώσεις της «έκρηξης» των βραχυχρόνιων μισθώσεων

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Δίμηνη καμπάνια ευαισθητοποίησης του κοινού στα ΜΜΕ και στα κοινωνικά δίκτυα για τις επιπτώσεις που έχει η ανεξέλεγκτη ανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελληνική κοινωνία, λανσάρει το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος, όπως ανακοίνωσε σήμερα, σε συνέντευξή τύπου,  ο Πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός. 

Η καμπάνια, με τίτλο «ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ», περιλαμβάνει δημόσιες παρεμβάσεις και θεσμικές συναντήσεις με διαμορφωτές πολιτικής, και κεντρικό της μήνυμα είναι ότι η δίκαιη ρύθμιση του φαινομένου των βραχυχρόνιων μισθώσεων αποτελεί προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.

Βασικό χαρακτηριστικό της είναι ότι οι ίδιοι οι πολίτες παίρνουν το λόγο προκειμένου να περιγράψουν τα προσωπικά βιώματά τους, τις αγωνίες και τις ανησυχίες τους από την ανεξέλεγκτη επέκταση του φαινομένου.

Ο  τίτλος της πρωτοβουλίας χρησιμοποιείται ως hashtag #Milame_gia_ti_zoi_ mas, συνοδεύοντας κάθε αναφορά στο περιεχόμενο και τις δράσεις της. Επίσης η ειδική ιστοσελίδα milamegiatizoimas.gr  λειτουργεί ως διαδικτυακός κόμβος πληροφόρησης για όλες τις δράσεις της πρωτοβουλίας.

Κεντρικό  μήνυμα  που αναδεικνύεται μέσα απ’ όλες τις δράσεις και τα εργαλεία της πρωτοβουλίας, όπως τονίστηκε, είναι πως η δίκαιη ρύθμιση του φαινομένου των βραχυχρόνιων μισθώσεων αποτελεί προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.  

Η μελέτη της Grant Thornton 

Η καμπάνια προέκυψε από τα ανησυχητικά στοιχεία επικαιροποιημένης μελέτης της Grant Thornton για τις βασικές τάσεις και τις κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις της βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Σύμφωνα με τη μελέτη...

•             Οι διανυκτερεύσεις σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης αυξάνονται με ετήσιο ρυθμό περίπου 28% κατά την περίοδο 2019 – 2023.

•             Μέσα στην πενταετία  (2019-2023) οι κλίνες της βραχυχρόνιας μίσθωσης αυξήθηκαν κατά 100%,  όταν οι κλίνες των ξενοδοχειακών μονάδων κινήθηκαν ανοδικά μόλις κατά 3,5%.

•             Η μέση τιμή βραχυχρόνιων μισθώσεων είναι από 200% έως 900% υψηλότερη σε σχέση με τις μακροχρόνιες μισθώσεις.

•             Μείωση διαθεσιμότητας ακινήτων μακροχρόνιας μίσθωσης και εκτοπισμός μακροχρόνιων ενοικιαστών. Το περιορισμένο απόθεμα ακινήτων  μακροχρόνιας μίσθωσης συνεπάγεται την αύξηση του κόστους στέγασης.

•             Πρόκληση προβλημάτων θορύβου και ασφάλειας. Υπέρχρηση και επιβάρυνση τοπικών υποδομών.  Διατάραξη της αίσθησης της κοινότητας, μετασχηματισμός γειτονιών.

•             Η ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων συνεπάγεται μεγαλύτερο παραγόμενο όγκο απορριμμάτων ανά επισκέπτη (+20%) σε σύγκριση με μακροχρόνιους ενοικιαστές.

•             40% χαμηλότερη αξιοποίηση λύσεων ανακύκλωσης στη βραχυχρόνια μίσθωση σε σχέση με ξενοδοχειακά καταλύματα.

•             Η πλειονότητα κατοικιών της χώρας (66,8%) είναι ακίνητα παλαιού τύπου και μειωμένης ενεργειακής απόδοσης. Αντίθετα, το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας αποτελείται κατά >70% από ακίνητα υψηλής ενεργειακής κλάσης.

Σύμφωνα με τη μελέτη, το 2023 - και πολύ πιθανόν και το 2024 - ο αριθμός των σπιτιών βραχυχρόνιας μίσθωσης άγγιξε τις 200.000. Αυτά, προσφέρουν περίπου 857.000 κλίνες (στοιχεία 2023), επομένως ο μέσος όρος κρεβατιών είναι 3,5 – 4, και σε αυτά πραγματοποιήθηκαν περίπου 100 εκατ. διανυκτερεύσεις, έναντι 38,5 εκατ. το 2019.

Παράλληλα, όπως προκύπτει από στοιχεία της AirDNA για την Αττική, που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, τα καταλύματα Airbnb αυξήθηκαν κατά 751% στο διάστημα μεταξύ 2014 και τέλος του 2023, ενώ, το ίδιο διάστημα οι ξενοδοχειακές κλίνες στην Αττική αυξήθηκαν μόλις 16%. Σε αριθμούς: Το 2014, οι κλίνες τύπου Airbnb ήταν 16.083. Στο τέλος του 2023, ο αριθμός τους άγγιξε τις 137.000, όταν το σύνολο των ξενοδοχείων της Αττικής προσεγγίζει τις 68.000. Αυτό σημαίνει ότι η δυναμικότητα των Airbnb αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 24%, έναντι 1% του ξενοδοχειακού δυναμικού.

Σε δήλωσή του ο Πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός τονίζει:

«Η σύγχρονη επιχειρηματικότητα οφείλει να εργάζεται για ένα θετικό κοινωνικό αποτύπωμα στην κοινωνία που δραστηριοποιείται. Αυτό ο ξενοδοχειακός κλάδος το έχει αποδείξει με πράξεις και διαχρονική προσφορά. Γι’ αυτό και όταν η συζήτηση περί «υπερτουρισμού» έτσι όπως γίνεται σήμερα μπορεί να καταλήξει στον αντιτουρισμό, είμαστε υποχρεωμένοι να βάλουμε τα πράγματα στη σωστή θέση τους.

Παίρνουμε την πρωτοβουλία «ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ», δίνοντας φωνή στους ίδιους τους πολίτες, όχι για να βάλουμε απέναντι τη βραχυχρόνια μίσθωση αλλά για να καταδείξουμε την αναγκαιότητα μιας δίκαιης ρύθμισης προκειμένου ο τουρισμός να συνεχίσει τη μεγάλη προσφορά του, στηρίζοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή». 

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα