Γερμανία: «Ξεπούλημα» επιχειρήσεων λόγω ύφεσης;
Η κατάσταση είναι άσχημη, οι οιωνοί μοιάζουν ζοφεροί. Η γερμανική κυβέρνηση αναμένει ένα ακόμη έτος με ύφεση για τη Γερμανία. Η οικονομία θα έχει συρρικνωθεί κατά 0,2% με το πέρας του 2024 – εν αντιθέσει με τις προηγούμενες εκτιμήσεις του Βερολίνου για περιορισμένη ανάπτυξη ύψους 0,3%. Είναι η δεύτερη φορά στη μεταπολεμική ιστορία της χώρας που η γερμανική οικονομία παρουσιάζει ύφεση σε δύο συναπτά έτη.
«Η γερμανική οικονομία δεν έχει παρουσιάσει ισχυρή ανάπτυξη από το 2018», παραδέχτηκε ο Υπουργός Οικονομίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ. Θα πρέπει να γίνουν περαιτέρω προσπάθειες, προκειμένου «να διασφαλιστεί πως η Γερμανία θα επιστρέψει μακροπρόθεσμα σε τροχιά ανάπτυξης». Πρέπει να οικοδομηθεί ένα κλιματικά ουδέτερο ενεργειακό σύστημα και να υπάρξει περιορισμός της γραφειοκρατίας που θα γίνει αισθητός στην οικονομία. «Μόνο ό,τι παρέχει πρακτική διευκόλυνση έχει αξία».
«Η γερμανική οικονομία δέχεται ολοένα και μεγαλύτερη πίεση», είχε δηλώσει προσφάτως ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Ifo του Μονάχου, Κλέμενς Φύστ, μετά την τέταρτη διαδοχική πτώση του δείκτη του Ifo για το επιχειρηματικό κλίμα. Οι επιχειρήσεις είναι δυσαρεστημένες με την παρούσα κατάσταση και οι προσδοκίες τους είναι πολύ χαμηλές.
Το Ινστιτούτο Μακροοικονομίας και Έρευνας της Οικονομικής Δραστηριότητας (IMK) του Ιδρύματος Hans-Böckler, που πρόσκειται στα συνδικάτα, μείωσε επίσης τις προβλέψεις του για την οικονομική δραστηριότητα: το 2024 το ΑΕΠ θα έχει τελικά ανάπτυξη 0,0%. Σε δηλώσεις του στο Reuters και λαμβάνοντας υπόψιν όλα αυτά ο Κρίστοφ Σβόνκε της DZ Bank είχε χαρακτηρίσει τη Γερμανία ως «το νέο προβληματικό παιδί των κρατών του ευρώ».
Ενδιαφέρον από το εξωτερικό για τις γερμανικές εταιρείες
Ένα περιβάλλον, όπως αυτό που προσφέρει επί του παρόντος η Γερμανία, δεν έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον από οικονομικής σκοπιάς. Πολλές γερμανικές επιχειρήσεις στρέφονται στο εξωτερικό προς αναζήτηση οικονομικής βοήθειας – όπως για παράδειγμα η Deutsche Bahn, η οποία επιδιώκει να πουλήσει τη Schenker, την εταιρεία μεταφοράς εμπορευμάτων της. Το εποπτικό συμβούλιο ενέκρινε μόλις την πώληση της εταιρείας στη δανική DSV έναντι 14 δισεκατομμυρίων ευρώ – μία απαραίτητη «ένεση» ζεστού χρήματος για τη ζημιογόνα γερμανική κρατική εταιρεία.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και η Commerzbank, η οποία κατά την οικονομική κρίση διασώθηκε από τη γερμανική κυβέρνηση – και μέχρι σήμερα το Βερολίνο εξακολουθεί να διατηρεί περίπου το 12% των τίτλων της τράπεζας. Τον Σεπτέμβριο απέκτησε μερίδιο στην Commerzbank και η ιταλική Unicredit, η οποία σχεδιάζει να πάρει ολόκληρη την τράπεζα. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Reuters η ΕΚΤ, η οποία πρέπει να δώσει τη σχετική έγκρισή της, έχει ήδη συμφωνήσει επί της αρχής.
Πέραν αυτών υπάρχουν και άλλες εταιρείες που επιβεβαιώνουν τη διαπίστωση ότι πολλές γερμανικές επιχειρήσεις επιδιώκουν να επεκταθούν στο εξωτερικό ή βρίσκονται σε αναζήτηση ξένων κεφαλαίων: ο κολοσσός της χημικής βιομηχανίας BASF ανοίγει παράρτημα στην Κίνα έναντι 10 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ ο πάροχος ενεργειακών υπηρεσιών Techem πρόκειται να πωληθεί στην αμερικανική εταιρεία επιχειρηματικών συμμετοχών TPG.
«Οι εταιρείες δεν έχουν διαβατήρια»
Πολλοί παρατηρητές θεωρούν απολύτως φυσιολογική την εξαγορά γερμανικών εταιρειών, στις οποίες εξακολουθεί να διατηρούν μερίδιο και οι Γερμανοί φορολογούμενοι. Για τον Κάρστεν Μπρζέσκι, επικεφαλής οικονομολόγο της ING Bank, είναι σαφές πως «η οικονομική στασιμότητα και οι διαρθρωτικές μεταβολές έχουν φυσικά συνέπειες και για τις επιχειρήσεις». Όπως δηλώνει ο ειδικός στην DW, «σε τέτοιες περιόδους φτάνουμε συχνά σε εξαγορές – είτε από εταιρείες εντός των συνόρων, είτε από το εξωτερικό».
Ο Στέφαν Κόοτς, διευθυντής του Ινστιτούτου του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία (IfW), τονίζει πως «οι επιχειρήσεις δεν έχουν διαβατήρια» - το οποίο σημαίνει ότι «για την ευημερία μίας χώρας δεν είναι καθοριστική η εθνικότητα ων ιδιοκτητών μίας εταιρείας, αλλά η ποιότητα της τοποθεσίας».
Όπως παρατηρεί επιπλέον ο Κόοτς, «η καθοδική τάση των άμεσων επενδύσεων στη Γερμανία αποτελεί μία ακόμη ένδειξη για τις αδυναμίες του τοπικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος». Οι ισχυρές επιχειρηματικές τοποθεσίες προσελκύουν κεφάλαια από το εξωτερικό, ενώ «τις αδύναμες τοποθεσίες οι επενδυτές τις αποφεύγουν».
Κατά τον ειδικό η εισροή μη γερμανικών κεφαλαίων στην εγχώρια αγορά δεν είναι κάτι το αρνητικό. Το αντίθετο: «Εάν οι ξένοι επενδυτές έχουν καλύτερες ιδέες σχετικά με την αξιοποίηση των πόρων στη Γερμανία, αυτόν εν τέλει θα ωφελήσει και τους εγχώριους επιχειρηματίες μέσω της αύξησης της παραγωγικότητας».
Το αιώνιο πρόβλημα της γραφειοκρατίας
Από τη δεκαετία του 1980 όλες οι κυβερνήσεις υπόσχονται να περιορίσουν τη γραφειοκρατία, ώστε να αυξηθούν οι επενδύσεις. Εδώ και δεκαετίες όμως δεν έχει αλλάξει κάτι ριζικά: «Οι προσπάθειες γίνονται, όμως τα μέτρα που λαμβάνονται δεν αλλάζουν πολλά», λέει ο Στέφαν Κόοτς.
Αυτό βέβαια δεν αφορά μονάχα το Βερολίνο, αλλά και την ΕΕ, η οποία έχει επίσης μερίδιο ευθύνης και δεν διευκολύνει ιδιαιτέρως την κατάσταση, «ιδίως με το σύστημα για την υποβολή εκθέσεων – από την Ταξινομία της ΕΕ ως τους κανονισμούς σχετικά με τις αλυσίδες εφοδιασμού», όπως εξηγεί ο ειδικός.
Κατά τον Κάρστεν Μπρζέσκι «χρειαζόμαστε επειγόντως περισσότερη ψηφιακή διακυβέρνηση. Αυτό θα επιτάχυνε τη μείωση της γραφειοκρατίας, ενώ θα αντιστάθμιζε και την έλλειψη εργατικού δυναμικού σε πολλές υπηρεσίες».
Είναι αποτελεσματικός ο «πράσινος δρόμος»;
Στη Γερμανία ο Υπουργός Οικονομίας είναι αρμόδιος και για την προστασία του κλίματος, ενώ στις Βρυξέλλες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαράσσει έναν «πράσινο δρόμο» με το βλέμμα στο μέλλον. Ωστόσο και ο Κόοτς και ο Μπρζέσκι δεν θεωρούν πως η προτεραιοποίηση της οικολογίας μπορεί να βοηθήσει και την οικονομία. «Γενικώς ισχύει το εξής: η απεξάρτηση από τον άνθρακα δεν μπορεί να αποτελέσει κινητήριο μοχλό για την ανάπτυξη», επισημαίνει ο Κόοτς. Διότι «η πολιτική σχετικά με την απαλλαγή από τον άνθρακα έχει υπερβολικά έντονο το στοιχείο του παρεμβατισμού».
Παρόμοια είναι και η θέση του Μπρζέσκι: «Η εστίαση στις πράσινες τεχνολογίες έχει οδηγήσει σε πολύ λίγες επενδύσεις μέχρι στιγμής. Θα ήταν κοντόφθαλμο να ποντάρουμε αποκλειστικά στο “πράσινο”. Μέσα στην τελευταία δεκαετία η γερμανική οικονομία έχει χάσει τεράστιο μέρος της ανταγωνιστικής της ικανότητας και από αυτό θα πρέπει να ξεκινήσουμε ως αφετηρία τώρα».
«Όχι» στον προστατευτισμό
Ο Στέφαν Κόοτς συμφωνεί πως η ικανότητα ανταγωνισμού της γερμανικής βιομηχανίας αποτελεί το κλειδί για την επιστροφή στην ανάπτυξη.
Ο ειδικός εξηγεί στην DW πως οι παρούσες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες «κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο δεν είναι σε θέση να αλλάξουν καθοριστικά την τάση. Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να υπάρξει μία θεμελιώδης αλλαγή πορείας μακριά από την παρεμβατική βιομηχανική πολιτική προς μία πολιτική που θα στοχεύει στην ενίσχυση της επιχειρηματικής τοποθεσίας».
Προειδοποιώντας ενάντια σε πρακτικές «προστατευτισμού του κεφαλαίου» ο Κόοτς δηλώνει κατηγορηματικά πως η γερμανική κυβέρνηση δεν θα πρέπει να λάβει μέτρα ενάντια στις επικείμενες εξαγορές των γερμανικών εταιρειών. Αντ’ αυτού ο ειδικός αναφέρεται στους νόμους της αγοράς, σύμφωνα με τους οποίους οι εταιρείες γίνονται υποψήφιες προς εξαγορά, «όταν οι δομές τους δεν είναι πλέον σε θέση να ακολουθήσουν τον ανταγωνισμό».
Πηγή: DW
Επιμέλεια: Γιώργος Πασσάς
- 1) Έξοδος των υπερπλουσίων από το Ηνωμένο Βασίλειο;
- 2) ΕΕ: Βοήθεια 105 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα για τις πλημμύρες στη Θεσσαλία
- 3) Ξενοδοχεία- καταλύματα: 203 εκατ. ευρώ τα κρατικά έσοδα από το τέλος κλιματικής κρίσης το 2025 | Το σχέδιο Προϋπολογισμού
- 4) Αποκλιμάκωση πληθωρισμού σε Ισπανία, Γαλλία και Ιταλία
11/10 15:35
Στ. Γκίκας: Το ελληνικό γιώτινγκ μπορεί να κατακτήσει την πρώτη θέση παγκοσμίως
11/10 15:23
11/10 14:45
Τουρισμός | Χρονιά ρεκόρ το 2024 για τη Ρόδο, +30% οι Τούρκοι, πάνω η κρουαζιέρα
11/10 12:48
Έρευνα: Η Ελλάδα 7η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη για τουρισμό - Πρωταθλήτρια στις τιμές στη Μεσόγειο
11/10 12:21
11/10 11:09
11/10 10:29
11/10 07:00
Γαλλία: Aύξηση στον φόρο των αεροπορικών εισιτηρίων για κρατικά έσοδα 1 δισ. ευρώ
11/10 06:55
Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Ο τουρισμός ως υπηρεσία, μια τουριστική εμπειρία 360 μοιρών
11/10 06:52
11/10 06:47
11/10 06:43
10/10 19:30
10/10 19:23
10/10 19:03
10/10 18:57
United Airlines | 30% περισσότερες θέσεις με την Αθήνα το καλοκαίρι του 2025
10/10 18:47
Η Εύβοια προσελκύει το ενδιαφέρον σημαντικών influencers της Τουρκίας
10/10 18:40
Ε.Ξ. Θεσσαλονίκης | Ικανοποίηση για το στρατηγικό σχέδιο - " η επόμενη ημέρα δεν θα είναι εύκολη"
10/10 18:33
10/10 18:20
Εγκαίνια για το πολυτελές ξενοδοχείο The Athenaeum στην Αθήνα
10/10 13:04
10/10 11:55
10/10 11:32
Γερμανικός Τύπος | Πληθαίνουν οι αντιδράσεις για το νέο τέλος στις κρουαζιέρες
10/10 11:02
Ethiopian Airlines: Περισσότερες πτήσεις Αντίς Αμπέμπα – Αθήνα από το Δεκέμβριο
10/10 10:43
10/10 09:47
Qantas | Οι επιβάτες έβλεπαν επί 40 λεπτά ταινία για ενήλικες - "Συγγνώμη" ζήτησε η εταιρεία
10/10 09:13
Στρατηγικό σχέδιο, με πλάνο δράσεων, για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης
10/10 07:00
10/10 07:00
10/10 07:00
10/10 07:00
Δήμος Ωραιοκάστρου | Γεφύρωση συνόρων μέσω του Τουρισμού χωρίς αποκλεισμούς
10/10 07:00
Η Coffee Berry στη Ρουμανία, μετά την Γρηγόρης Μικρογεύματα και την Mikel
09/10 20:08
09/10 15:54
09/10 15:41
«Κρήτη. Ευρωπαϊκή Περιφέρεια Γαστρονομίας 2026» | Αρναουτάκης: Η Κρήτη επενδύει στη γαστρονομία της
09/10 15:38
09/10 13:20
09/10 12:29
09/10 12:05
09/10 11:21
09/10 10:50
09/10 10:50
ΤUI: Γάμοι ομόφυλων στην Ελλάδα το 2026 | Πρόωρες κρατήσεις με "χιλιάδες" δωρεάν θέσεις για παιδιά
09/10 10:43
ΕΕ: Βοήθεια 105 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα για τις πλημμύρες στη Θεσσαλία
09/10 09:45
09/10 07:19
09/10 07:17
Μνημόνιο συνεργασίας του Δήμου Χίου με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για την τουριστική ανάπτυξη
09/10 07:12
09/10 07:04
08/10 17:34
Η Όλγα Κεφαλογιάννη άνοιξε τις εργασίες του ετήσιου Συνεδρίου της ΑΒΤΑ στο Costa Navarino
08/10 17:22
08/10 16:23
Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων | Μέση Ανατολή και τέλος κρουαζιέρας στο επίκεντρο των συζητήσεων
08/10 16:18
Τιμώμενη χώρα η Ελλάδα στο αεροδρόμιο της Αθήνας την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού
08/10 15:12
Βρετανικός τουρισμός | Αυτή είναι η χωρητικότητα θέσεων των τουρ οπερέιτορ για το 2025
08/10 15:03
Athens Film Office | Συναντήσεις με παραγωγούς και σεναριογράφους από όλο τον κόσμο
08/10 11:44
08/10 11:34
Τουρισμός | CBRE: Επιβραδύνεται η ζήτηση για τα ταξίδια των Αμερικανών στην Ευρώπη
08/10 11:16
Ρώμη | Όριο στους επισκέπτες της Φοντάνα ντι Τρέβι - σε καλάθι τα κέρματα
08/10 10:35
Ξενοδοχεία | Φτηνότερες έως και 52% οι τιμές για κρατήσεις μέσω smartphone στις πλατφόρμες!
08/10 10:09
Τουρισμός | Ryanair: Μόνο μέσω εφαρμογής το check-in - καταργούνται τα γκισέ στα αεροδρόμια
08/10 08:27
Τουρισμός | Ποιοι τοποθετήθηκαν προϊστάμενοι στα Γραφεία ΕΟΤ Κάτω Χωρών και Πολωνίας
08/10 07:36
Συνέδριο Πανελληνίου Δικτύου Οικολογικών Οργανώσεων στη Νίσυρο
08/10 07:34
08/10 07:15
08/10 06:44
ΕΟΤ: Ταξίδι εξοικείωσης για σημαντικούς Σέρβους Τour Operators σε Πρέβεζα και Μετέωρα
08/10 06:42
Kithaironas Trail: Αγώνας ορεινού τρεξίματος στο μυθικό βουνό
07/10 16:47
Ο HAPCO υποστηρίζει την καμπάνια της IAPCO ''Unlocking Excellence''
07/10 15:44
07/10 15:26
Έναρξη λειτουργίας του Παρατηρητηρίου Παράκτιου και Θαλάσσιου Τουρισμού στην Ανατολική Μεσόγειο
07/10 15:00
Έως τις 10 Οκτωβρίου η προθεσμία αιτήσεων για τη ΣΑΕΚ Τουρισμού Κέρκυρας
07/10 14:02
«Ημέρες Καριέρας» ΔΥΠΑ στην Αθήνα 18-19 Οκτωβρίου | 190 επιχειρήσεις με 6.000 θέσεις εργασίας
07/10 12:09
07/10 11:55
07/10 11:21
Club Med Gregolimano | Eπίσημα εγκαίνια μετά την επένδυση ανακαίνισης ύψους 30 εκατ. ευρώ
07/10 10:33
Ισπανικός τουρισμός | 64,3 αφίξεις στο 8μηνο, 86,5 δισ. ευρώ οι τουριστικές δαπάνες
07/10 09:53
Ο ξενοδοχειακός Όμιλος Sani/Ikos συμμετείχε στην Εβδομάδα για το Κλίμα του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη
07/10 07:54
07/10 06:59
07/10 06:09
Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για τη λειτουργία του χιονοδρομικού κέντρου Ανηλίου
07/10 06:05
Ανάδειξη και επανάχρηση του Αρχοντικού Νοταρά στα Άνω Τρίκαλα Ξυλοκάστρου
07/10 06:01
06/10 07:11
Ο δήμος Αιγιαλείας στη Γενική Συνέλευση Iter Vitis στη Μολδαβία
06/10 07:01
Γαστρονομικό Φεστιβάλ του Βουνού και του Δάσους στο Ελατοχώρι Πιερίας
05/10 11:45
Τουρισμός | Accor: Η πιστοποίηση βιωσιμότητας είναι αναγκαία και προσθέτει αξία
05/10 11:09
ACI Europe | +18,7% η αεροπορική κίνηση στην Ελλάδα τον Αύγουστο - πλήρης ανάκαμψη στην Ευρώπη
05/10 10:49
Διεθνές Συνέδριο για την προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας στη Λάρισα
05/10 10:39
04/10 16:29
04/10 14:47
Τουρκία: Ρωσία και Γερμανία οι μεγαλύτερες αγορές για τον τουρισμό το α’ 8μηνο
04/10 14:29
American Express Travel: Ένα Ελληνικό νησί στους 10 «καυτούς» προορισμούς των Αμερικανών για το 2025
04/10 13:48
GReco Islands: Βιώσιμη και ανθεκτική ανάπτυξη για 39 μικρά νησιά
04/10 13:22
04/10 12:08
Uber | Ρεκόρ ανάπτυξης την τουριστική περίοδο 2024 στην Ελλάδα, +47% στην Αθήνα
04/10 12:01
Ε.Ξ. Ρόδου | Συνάντηση για τα προβλήματα των ξενοδοχείων σε Ιξιά & Ιαλυσός / Κρεμαστή
04/10 11:45
Ο ΕΟΤ καλύτερος Οργανισμός Τουρισμού 2024 στη βρετανική αγορά
04/10 10:56
Ελληνικές περιφέρειες προβάλλονται στην Τουρκία - εκδήλωση στην Κωνσταντινούπολη
04/10 10:43
Απογείωση της αεροπορικής κίνησης στο αεροδρόμιο της Αθήνας τον Σεπτέμβριο και το 9μηνο
04/10 10:21
Deloitte | 8 παγκόσμιες τάσεις διαμορφώνουν τη «δημόσια διοίκηση του μέλλοντος»
04/10 10:04
04/10 09:52
Στενότερη τουριστική συνεργασία Ελλάδας- Ιταλίας | Συνάντηση Κεφαλογιάννη με τον Πρέσβη της Ιταλίας
04/10 06:14
Νέο λογότυπο για την καμπάνια τουριστικής προβολής της Λέσβου
Έρευνα: Η Ελλάδα 7η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη για τουρισμό - Πρωταθλήτρια στις τιμές στη Μεσόγειο
Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Ο τουρισμός ως υπηρεσία, μια τουριστική εμπειρία 360 μοιρών
Γαλλία: Aύξηση στον φόρο των αεροπορικών εισιτηρίων για κρατικά έσοδα 1 δισ. ευρώ
Τουρισμός | Χρονιά ρεκόρ το 2024 για τη Ρόδο, +30% οι Τούρκοι, πάνω η κρουαζιέρα
Εγκαίνια για το πολυτελές ξενοδοχείο The Athenaeum στην Αθήνα
United Airlines | 30% περισσότερες θέσεις με την Αθήνα το καλοκαίρι του 2025
Ε.Ξ. Θεσσαλονίκης | Ικανοποίηση για το στρατηγικό σχέδιο - " η επόμενη ημέρα δεν θα είναι εύκολη"
Η Εύβοια προσελκύει το ενδιαφέρον σημαντικών influencers της Τουρκίας
Στ. Γκίκας: Το ελληνικό γιώτινγκ μπορεί να κατακτήσει την πρώτη θέση παγκοσμίως
Στρατηγικό σχέδιο, με πλάνο δράσεων, για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης
Qantas | Οι επιβάτες έβλεπαν επί 40 λεπτά ταινία για ενήλικες - "Συγγνώμη" ζήτησε η εταιρεία
Γερμανικός Τύπος | Πληθαίνουν οι αντιδράσεις για το νέο τέλος στις κρουαζιέρες
( 0 )