Οι προοπτικές του τουρισμού στην Ελλάδα το 2024 και η αναγκαιότητα προσαρμογής των στρατηγικών
- Νότης Μαρτάκης | MTC GROUP
Οι γεωπολιτικές εντάσεις σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή, οι προκλήσεις στην Κίνα από τον προβληματικό τομέα ακινήτων, η περιοριστική νομισματική πολιτική στις ΗΠΑ και την Ευρωζώνη και ο επίμονος δομικός πληθωρισμός αποτελούν, σύμφωνα με όλους τους αναλυτές, τις κύριες απειλές της παγκόσμιας οικονομίας για το 2024 με επιπτώσεις στην ενέργεια και τα τρόφιμα, παράγοντες που θα επηρεάσουν αρνητικά την αγοραστική δύναμη, συμπεριλαμβανομένων και των ταξιδιών.
Η MTC GROUP σταχυολόγησε τα πλέον πρόσφατα στοιχεία που δημιουργούν νέα δεδομένα στην παγκόσμια αγορά ταξιδιών. Και, όπως έχει επισημανθεί σε προηγούμενες εκθέσεις της εταιρίας συμβούλων τουρισμού, η πίεση στο διαθέσιμο εισόδημα απαιτεί αναθεώρηση της μεθοδολογίας προσέγγισης των αγορών αποστολής τουριστών και εγκατάλειψη πρακτικών του παρελθόντος που επιμένουν, σε ορισμένους προορισμούς, να ακολουθούν την πεπατημένη, χωρίς διάθεση ή και γνώση για προσαρμογή στις νέες συνθήκες.
ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Σύμφωνα με έκθεση του Euromonitor International , τα τελευταία στοιχεία ανεβάζουν την ανάπτυξη του ΑΕΠ στο 2,7% το επόμενο έτος, μια αναθεώρηση προς τα κάτω κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες με βάση τις προβλέψεις του τέταρτου τριμήνου του 2023. Η περιοριστική νομισματική πολιτική θα επιβραδύνει τις καταναλωτικές δαπάνες και τις επιχειρηματικές επενδύσεις, γεγονός που έχει αρνητικές υπολειμματικές επιπτώσεις στις αγορές εργασίας, στον τομέα των υπηρεσιών και στη μεταποίηση.
Η αποκλίνουσα αναπτυξιακή τάση μεταξύ προηγμένων και αναδυόμενων οικονομιών διευρύνεται το 2024. Οι προηγμένες οικονομίες αναμένεται να σημειώσουν αύξηση του ΑΕΠ 1,1%—από 1,4% το 2023—ενώ οι αναδυόμενες οικονομίες παραμένουν σταθερές στο 4,0%.
Η Ασία-Ειρηνικός συνεχίζει να οδηγεί τις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές παρά τις προκλήσεις στην Κίνα. Η Ινδία αναμένεται να είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη μεγάλη οικονομία το 2024 με 6,1%. Το Βιετνάμ, οι Φιλιππίνες και η Ινδονησία συμβάλλουν επίσης σε ισχυρές περιφερειακές επιδόσεις, σημειώνοντας αύξηση άνω του 5,0% κάθε επόμενο έτος.
ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ
Οι περισσότεροι παραθεριστές εγκαταλείπουν τις ξαπλώστρες τους για να βιώσουν εμπειρίες στη φύση, τη γαστρονομία και την ευεξία.
Αυτό είναι το κύριο συμπέρασμα της μελέτης WTM Global Travel Report, που συντάχθηκε σε συνεργασία με διάσημους ερευνητές της Oxford Economics και με δεδομένα της Mabrian, η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα στην διεθνή τουριστική έκθεση του Λονδίνου WTM.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι παραπάνω βιωματικές δραστηριότητες αυξήθηκαν φέτος πάνω από 10% σε σύγκριση με το 2019.
Εν τω μεταξύ, οι παραδοσιακές δραστηριότητες όπως η ηλιοθεραπεία στην ξαπλώστρα στην παραλία ή στην πισίνα ήταν λιγότερο σημαντικές στα κίνητρα των ταξιδιωτών σε σύγκριση με το 2019, αναφέρει η έκθεση.
Επανειλημμένα έχουμε θέσει το θέμα της εγκατάλειψης – τουλάχιστον σε επίπεδο προτεραιότητας – της στρατηγικής που εδράζεται στο δίπτυχο «ήλιος – θάλασσα». Πολύ περισσότερο που το ίδιο «προϊόν» πωλείται φθηνότερα τόσο από τη γείτονα Τουρκία, την Τυνησία ή την Αίγυπτο, ακόμα και από την Αλβανία που, τελευταία, σημειώνει σημαντική άνοδο στη ζήτηση ταξιδιών αναψυχής.
Υποστηρίξαμε - και συνεχίζουμε να το κάνουμε – την ανάγκη προβολής του δίπτυχου «ποιότητα και ασφάλεια» εφόσον, βέβαια, ως προορισμοί είμαστε διατεθειμένοι να του προσδώσουμε ουσιαστικό περιεχόμενο. Και όχι μόνο:
«Οι προορισμοί που επιθυμούν να επιτύχουν τη σεζόν του 2024 θα χρειαστεί να εργαστούν σκληρά στις αγορές εισερχόμενου τουρισμού τους, προκειμένου να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών, οι οποίοι ανησυχούν όλο και περισσότερο για τις εξελίξεις στην παγκόσμια γεωπολιτική κατάσταση».
Αυτό δήλωσε ο γενικός γραμματέας της Παγκόσμιας Ένωσης Αδελφών Πόλεων για τον Τουρισμού (TCWTF), Hüseyin Baraner, μιλώντας στην Tourexpi, προειδοποιώντας για την τρέχουσα κατάσταση των Ευρωπαίων ταξιδιωτών.
Οι αρνητικά φορτισμένες εικόνες που κάνουν το γύρο του κόσμου στα Μέσα Ενημέρωσης, δεν συμβάλλουν ώστε δυνητικοί πελάτες να μπορούν να μπουν σε ατμόσφαιρα διακοπών, υπογράμμισε. Όπως εκτιμά ο ίδιος, οι μοναδικές παραλίες, τα μέρη με ιστορικό ενδιαφέρον, η εντυπωσιακή γαστρονομία ή φιλοξενία δεν θα είναι αρκετά ώστε να προσελκύσουν την επερχόμενη σεζόν τους ταξιδιώτες.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Το μάρκετινγκ τουριστικών προορισμών οφείλει να επικαιροποιείται συνεχώς παρακολουθώντας και προσαρμοζόμενο στις διαρκώς μεταβαλλόμενες τάσεις. Και, πέρα από τις παραδοσιακές για την Ελλάδα, αγορές , πρέπει να στραφεί και σε εναλλακτικούς και ανερχόμενους προορισμούς αποστολής τουριστών, όπως αποδείχθηκε παραπάνω από τα οικονομικά στοιχεία.
Παράλληλα, είναι αναγκαία η αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, πράγμα που προϋποθέτει επαγγελματική στελέχωση όσων υπηρετούν τον κλάδο της φιλοξενίας και της εστίασης με αντίστοιχα κίνητρα από την κεντρική κυβέρνηση ώστε να υπάρχει η ευχέρεια πρόσληψης υψηλά αμειβόμενου προσωπικού. Άλλωστε αυτό αποτελεί απόρροια και της μετάβασης από τον μαζικό στον επιλεκτικό χαρακτήρα του τουρισμού.
Είναι αυτονόητο ότι η περίφημη βιώσιμη ανάπτυξη, για την οποία πολύς λόγος γίνεται τελευταία, προϋποθέτει την ύπαρξη βιώσιμων επιχειρήσεων παροχής τουριστικών υπηρεσιών. Προϋποθέτει επίσης την ύπαρξη επενδυτικής ταυτότητας χωριστά για κάθε τουριστικό τόπο, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες και τις προοπτικές ανάπτυξής του. Με την ίδια έννοια απαιτείται και η αποφυγή οριζόντιων ρυθμίσεων , όπως συνέβη με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, που, ακόμα και σε αυτή την περίπτωση, δεν ελήφθησαν υπόψη, ανά περιοχή, τα δεδομένα της προσφοράς σε αντιστοίχηση με τη ζήτηση σε επίπεδο κλινών.
Σε ό,τι αφορά τη ίδια τη διαχείριση των τουριστικών προορισμών, είναι καιρός να υπάρξει διεύρυνση των στόχων πέρα από τις καθιερωμένες μεθόδους, της συμμετοχής σε εκθέσεις, της φιλοξενίας δημοσιογράφων και πρακτόρων χωρίς προσανατολισμό που, πλέον, δεν επαρκούν για την αποτελεσματική διείσδυση στις αγορές ενδιαφέροντος.
Οι καιροί απαιτούν σοβαρότητα, επαγγελματισμό και υιοθέτηση καινοτόμων ιδεών ικανών να προσδώσουν ουσιαστική ώθηση στην ανάδειξη κάθε τόπου υποδοχής τουριστών. Και επίσης, αποφυγή «ασκήσεων επί χάρτου» που, ως μακρόπνοες μελέτες, καθίστανται συνήθως ανεπίκαιρες πριν καν ολοκληρωθούν, λόγω του διαρκώς μεταβαλλόμενου διεθνούς τοπίου. Αντιθέτως, είναι αναγκαία η παρακολούθηση των εξελίξεων ακόμα και σε γεωπολιτικό επίπεδο ώστε η τουριστική προσέγγιση των αγορών να προηγείται της αντίστοιχης πολιτικής, όπως, τουλάχιστον από την πλευρά της εταιρίας μας, συνέβη με την Τουρκία.
Εν κατακλείδι, η δεκαετής οικονομική ύφεση, η πανδημία και η σοβούσα γεωπολιτική και ενεργειακή κρίση ανέδειξαν με τον πλέον περίτρανο τρόπο τη σχέση αξίας – τιμής και την ισορροπία ανάμεσα στην προσδοκία και την ικανοποίηση του επισκέπτη. Εκεί εδράζεται η επιτυχία του τουριστικού μέλλοντος κάθε περιοχής που, δεν πρέπει να αγνοούμε, έχει ως τελικό αποτέλεσμα την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών. Και, όλα αυτά, προς όφελος, κυρίως, των ίδιων των κατοίκων. Γιατί, ευχαριστημένοι επισκέπτες σημαίνει ότι είναι ευχαριστημένοι και οι κάτοικοι.
- 1) Υπερτουρισμός, Φέρουσα Ικανότητα Προορισμών και Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό
- 2) Η αναβίωση του Κολοσσού της Ρόδου εγχείρημα με όραμα ειρήνης στη Μεσόγειο | Γιώργος Μπαρμπούτης
- 3) Π.Αντωνίου | Τα οριζόντια μέτρα αδικούν την Μικρή Ξενοδοχία κυρίως των μη αναπτυγμένων περιοχών
- 4) Η σπουδαιότητα της αλβανικής αγοράς για την πόλη των Ιωαννίνων
14/11 23:06
14/11 22:41
Τουρισμός | Τι προβλέπει το επικρατέστερο σενάριο για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Θήρας
14/11 22:36
14/11 17:59
AEGEAN | Ιστορικό ρεκόρ στην επιβατική κίνηση και κύκλο εργασιών στο 9μηνο
14/11 17:19
Τα τουριστικά έσοδα αποπληθωρισμένα είναι σαφώς χαμηλότερα από το 2019
14/11 16:54
14/11 16:45
Ε.Ξ. Μεσσηνίας | Υπάρχει μια απαξίωση του ξενοδοχειακού κλάδου εκ μέρους της κυβέρνησης
14/11 16:39
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών | Χρυσό Βραβείο στην κατηγορία Best IPO Communications
14/11 15:19
TUI: Πιο ισχυρή παρουσία στην Τσεχία – Τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός η Κρήτη
14/11 14:30
14/11 14:18
Όλη η Ελλάδα on line! Αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου, των social media και των online αγορών
14/11 14:07
14/11 13:41
14/11 13:28
14/11 12:49
«Πράσινο φως» για το Καταδυτικό Πάρκο στους Φούρνους Ικαρίας
14/11 12:39
14/11 12:16
Juneyao Airlines: Συνεργασία κοινού κωδικού με την Aegean για 7 συνδέσεις από την Αθήνα
14/11 12:10
14/11 11:59
Lufthansa | 11 ελαφρά τραυματίες από αναταράξεις σε πτήση πάνω από τον Ατλαντικό
14/11 11:46
SPIEGEL Online | Tο χωριό της Πελοποννήσου που μάχεται με τον αφανισμό
14/11 11:28
Ξενοδοχεία | Τα οφέλη από μια βιώσιμη προσέγγιση των τροφίμων
14/11 07:15
14/11 07:10
Δωρεά γλυπτού μνημείου θυμάτων Τεμπών στον δήμο Θεσσαλονίκης
14/11 07:06
14/11 07:04
14/11 07:00
13/11 16:47
13/11 16:19
Τουρισμός: Οι Βρετανοί και oι Αμερικανοί αποφεύγουν τις περιόδους υψηλής ζήτησης για ταξίδια
13/11 15:17
13/11 14:44
Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών | ΙΟΒΕ: Προτάσεις για την ευημερία πολιτών και επιχειρήσεων
13/11 14:33
Air France | Δωρεάν Wi-Fi εξαιρετικά υψηλής ταχύτητας σε όλα τα αεροσκάφη της
13/11 14:28
13/11 14:20
Όμιλος Jet2.com και Jet2holidays | 13η βάση στο Λούτον το 2025 με πτήσεις και σε ελληνικά νησιά
13/11 14:14
Όμιλος Lufthansa | 12.000 εβδομαδιαίες πτήσεις σε 300 προορισμούς το καλοκαίρι του 2025
13/11 14:03
Wyndham Travel Packages: Νέα δυνατότητα κράτησης διαφορετικών υπηρεσιών για τα μέλη Wyndham Rewards
13/11 13:02
Condor: Αυξημένη συχνότητα πτήσεων σε 9 δρομολόγια προς Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
13/11 12:52
Aegean Airlines: Πτήσεις κοινού κωδικού με την Discover για καλοκαιρινές συνδέσεις από τη Γερμανία
13/11 12:17
Η Κρήτη φλερτάρει με το 1 εκατ. αφίξεις από τη βρετανική αγορά | +10% οι προκρατήσεις για το 2025
13/11 11:39
Ελληνικός τουρισμός: +18,3% οι αφίξεις Ινδών στην Ελλάδα το περασμένο 12μηνο
13/11 11:28
"Κορυφαίος Αναδυόμενος Προορισμός" η Κάρπαθος στα Greek Travel Awards στην WTM του Λονδίνου
13/11 11:13
COP29: Δυναμική ένταξη του τουρισμού στις δράσεις για την κλιματική αλλαγή
13/11 10:45
TUI Care Foundation και ΑΡΧΕΛΩΝ απελευθερώνουν θαλάσσια χελώνα με πομπό στην Ελλάδα
13/11 10:26
13/11 09:45
Τουρισμός | Η Alltours αναδείχθηκε πρώτη στην εμπιστοσύνη των Γερμανών ταξιδιωτών μεταξύ των t.o.'s
13/11 07:49
Πληρωμές επιχορηγήσεων για ξενοδοχειακές επενδύσεις σε Ρόδο και Σαντορίνη
13/11 07:43
Υιοθεσία πάρκου Καρτερίας και νησίδας από το ξενοδοχείο Rhodos Horizon Resort
13/11 07:38
Άδειες για γεώτρηση και χρήση νερού σε ξενοδοχεία σε Μύκονο και Ρόδο
13/11 07:30
13/11 07:25
12/11 22:36
Γνώμη | Η «Αναγέννηση» του ρόλου του Ταξιδιωτικού Πράκτορα: Μια Σύγχρονη Ανάγκη
12/11 22:19
12/11 22:13
Πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής για την ανάπτυξη του αεροδρομίου της Κεντρικής Ελλάδας στην Αγχίαλο
12/11 18:23
Neue Zürcher Zeitung | Γιάννης Μπουτάρης, ένας μοναδικός πολιτικός και δήμαρχος
12/11 18:20
WELT | COP29: Γιατί πρέπει η Ελλάδα να δίνει χρήματα στο Κατάρ;
12/11 18:14
Navarino Environmental Observatory (ΝΕΟ) | Aνανέωση συνεργασίας για τα επόμενα 5 έτη
12/11 17:22
Η AEGEAN στήριξε και φέτος τον Αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας
12/11 15:05
12/11 14:39
12/11 13:50
Philoxenia '24 | “Philoxenia & Culture”: 70 φωτογράφοι αφηγούνται την ιστορία της χώρας μας
12/11 13:45
FedHATTA/ HATTA: Συλλυπητήριο μήνυμα για την απώλεια του Γιάννη Μπουτάρη
12/11 13:23
Ταξιδιωτικοί πράκτορες από τη Βόρειο Ελλάδα στο Ηράκλειο και τα Χανιά για χειμερινά πακέτα
12/11 13:10
12/11 13:07
12/11 12:40
Oι περισσότεροι φορείς στην Ελλάδα δεν αντιλαμβάνονται ότι έχουν υποστεί κυβερνοεπίθεση
12/11 11:32
12/11 10:50
Τουρισμός | Το διαδίκτυο και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες εμπνέουν τους Βρετανούς για τις διακοπές τους
12/11 07:30
Άδειες για πισίνες σε ξενοδοχεία στην Κεφαλονιά και στην Ανατολική Μάνη
12/11 07:28
Άδειες για χρήση νερού από γεωτρήσεις σε ξενοδοχεία της Μυκόνου
12/11 07:21
Ψηφιακή εφαρμογή για τα μονοπάτια του Μύθου και της Φύσης στη Ρόδο
11/11 22:28
Τουριστικός Οργανισμός Χαλκιδικής | Αυξημένες προκρατήσεις για το 2025 στη βρετανική αγορά
11/11 16:28
11/11 16:25
11/11 15:49
11/11 15:34
Τουρκικός τουρισμός | 1,5 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας στο 9μηνο
11/11 15:25
FedHATTA/ΗΑΤΤΑ: Η Ελλάδα στο επίκεντρο των εξελίξεων στην παγκόσμια αγορά οργανωμένων ταξιδιών
11/11 12:42
TUI: Τάση για solo ταξίδια σε all in ξενοδοχεία – Τι δείχνουν οι κρατήσεις
11/11 12:24
Πράσινο φως για νέο πεντάστερο ξενοδοχείο στην Αλεξανδρούπολη
11/11 12:17
Ελλάδα - ΕΟΤ | «Χρυσοί» νικητές στα αμερικανικά τουριστικά βραβεία Travvy Awards 2024
11/11 12:15
11/11 11:28
Air Canada: Εως τρεις καθημερινές πτήσεις προς Αθήνα το καλοκαίρι του 2025
11/11 11:23
Νέο σύστημα ΦΠΑ στην ΕΕ | Πλατφόρμες όπως η Airbnb υπεύθυνες για την είσπραξη του ΦΠΑ
11/11 11:14
Επιτροπή Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε η απόκτηση του ξενοδοχείου Grand Hyatt Athens από τη Blackstone
11/11 10:08
Τουρισμός | Ταξίδια στην πόλη, τεχνητή νοημοσύνη και solo ταξίδια οι κυρίαρχες τάσεις το 2025
11/11 07:52
Γαστρονομικός Τουρισμός: Ανακάλυψη της Μαγειρικής Κληρονομιάς της Κοιλάδας του Στρυμόνα
11/11 07:34
11/11 07:09
11/11 07:07
10/11 16:46
10/11 12:15
10/11 12:14
'Εγκριση Περιβαλλοντικών 'Ορων και Περιορισμών για το ξενοδοχείο Castello Antico στο Γύθειο
10/11 10:52
10/11 07:39
10/11 07:36
09/11 19:31
Συνάντηση της Όλγας Κεφαλογιάννη με την ηγεσία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
09/11 19:25
09/11 10:07
09/11 09:55
09/11 09:44
09/11 09:35
Περιφέρεια Θεσσαλίας: Δράσεις προώθησης του αγροδιατροφικού τομέα
08/11 15:06
Θετική γνωμοδότηση για το Six Senses Porto Heli - επένδυση 150 εκατ. ευρώ
Τουρισμός | Τι προβλέπει το επικρατέστερο σενάριο για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Θήρας
Τα τουριστικά έσοδα αποπληθωρισμένα είναι σαφώς χαμηλότερα από το 2019
AEGEAN | Ιστορικό ρεκόρ στην επιβατική κίνηση και κύκλο εργασιών στο 9μηνο
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών | Χρυσό Βραβείο στην κατηγορία Best IPO Communications
TUI: Πιο ισχυρή παρουσία στην Τσεχία – Τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός η Κρήτη
Ε.Ξ. Μεσσηνίας | Υπάρχει μια απαξίωση του ξενοδοχειακού κλάδου εκ μέρους της κυβέρνησης
«Πράσινο φως» για το Καταδυτικό Πάρκο στους Φούρνους Ικαρίας
Lufthansa | 11 ελαφρά τραυματίες από αναταράξεις σε πτήση πάνω από τον Ατλαντικό
Juneyao Airlines: Συνεργασία κοινού κωδικού με την Aegean για 7 συνδέσεις από την Αθήνα
SPIEGEL Online | Tο χωριό της Πελοποννήσου που μάχεται με τον αφανισμό
Η Κρήτη φλερτάρει με το 1 εκατ. αφίξεις από τη βρετανική αγορά | +10% οι προκρατήσεις για το 2025
Όλη η Ελλάδα on line! Αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου, των social media και των online αγορών
Ξενοδοχεία | Τα οφέλη από μια βιώσιμη προσέγγιση των τροφίμων
( 0 )