Η Ιταλία κορυφαίος εξαγωγέας κρασιού στον κόσμο
Η καλλιέργεια οινοποιήσιμων αμπελώνων και η παραγωγή οίνου αποτελεί παραδοσιακό και στρατηγικό τομέα της ιταλικής αγροτικής οικονομίας. Παράλληλα, η κατανάλωση οίνου θεωρείται ως ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της διατροφής των Ιταλών καταναλωτών. Η Ιταλία είναι κυρίαρχη στη διεθνή αγορά οίνου καθώς είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός παγκοσμίως, ενώ η αξία της εθνικής παραγωγής κρασιού σε βασικές τιμές το 2019 υπολογίστηκε σε 3,8 δισ. ευρώ, ίση με το 7,5% της αξίας του συνόλου της εγχώριας αγροτικής οικονομίας.
Αν και η παγκόσμια τάση τόσο στην παραγωγή όσο και στον όγκο των πωλήσεων είναι πτωτική, η Ιταλία συνεχίζει να κατέχει την πρώτη θέση στις πωλήσεις κρασιού. Σύμφωνα δε, με τα στοιχεία του 2020, παρά το γεγονός ότι λόγω του Covid-19 οι πωλήσεις παγκοσμίως σημείωσαν πτώση σε σύγκριση με το 2019, ο όγκος των πωλήσεων κρασιού στην ιταλική αγορά αυξήθηκε κατά 3%, ανερχόμενος στα 49,1 εκατ.εκατόλιτρα. Σε συγκριτικούς όρους, οι εξαγωγές κρασιού της Ιταλίας παρουσιάζουν δυναμική προοπτική, ενώ το τρέχον μερίδιο της χώρας στις παγκόσμιες εξαγωγές είναι 20,1% σε αξία (δεύτερο μετά τη Γαλλία) και 20,3% σε όγκο (δεύτερη μετά την Ισπανία).
Ειδικότερα, το 2020, η Ιταλία ξεπέρασε την Ισπανία και έγινε ο κορυφαίος εξαγωγέας κρασιού στον κόσμο. Η χώρα, το εν λόγω έτος, εξήγαγε 20,8 εκατ. εκατόλιτρα, σε σύγκριση με 20,2 εκατ. εκατόλιτρα της Ισπανίας και 13,6 εκατ. εκατόλιτρα της Γαλλίας. Οι ΗΠΑ συνιστούν τον πρώτο προορισμό των ιταλικών εξαγωγών κρασιού με μερίδιο 23%, και ακολουθούν η Γερμανία με 17% και το Ηνωμένο Βασίλειο με 11,36% (οι εξαγωγές βαίνουν μειούμενες από το 2018, λόγω του Brexit).
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου το 25% του παραγόμενου οίνου πωλείται χύμα στην εγχώρια και στη διεθνή αγορά (για μη εμπορική χρήση, στην εστίαση και στις βιομηχανίες). Το υπόλοιπο 75% διατίθεται σε μικρό αριθμό εταιριών εμφιάλωσης (σχεδόν 9.000). Οι περισσότερες εταιρίες εμφιάλωσης αποτελούν μέρος οινοποιείων, ενώ περίπου 1.000 από αυτές δραστηριοποιούνται αποκλειστικά με την εμφιάλωση οίνου (αγορά οίνου χύδην, αποθήκευση, ωρίμανση, παλαίωση, συσκευασία και τοποθέτηση ετικετών).
Τα οινοποιεία που διαθέτουν εμφιαλωτήρια και οι εταιρίες εμφιάλωσης, συχνά εξυπηρετούν τρίτους (αγρότες οι οποίοι δεν διαθέτουν παρόμοιο εξοπλισμό). Τα εργοστάσια εμφιάλωσης παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές ως προς το μέγεθος, ενώ εκτιμάται ότι το 80% της εμφιάλωσης οίνου διεκπεραιώνεται από μόλις το 6% των μεγάλων εργοστασίων εμφιάλωσης.
Κατά την τελευταία δεκαετία, οι διαδικτυακές αγορές εμφιαλωμένου οίνου σημείωσαν σταθερή αύξηση πωλήσεων, εξακολουθούν όμως να κατέχουν μικρό μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις οίνου στην εγχώρια αγορά. Ωστόσο, λόγω του lockdown, η χρήση διαδικτυακών αγορών κρασιού αυξήθηκε σημαντικά την περίοδο 2020-21. Η εν λόγω τάση, επιταχύνθηκε τόσο λόγω του εγκλεισμού όσο και της αναζήτησης ποιότητας και μοναδικότητας από την πλευρά του καταναλωτή.
Τα οινοποιεία επωφελήθηκαν σημαντικά, καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο επέτρεψε στους καταναλωτές να αποκτήσουν άμεση πρόσβαση στον οινοποιό, παρακάμπτοντας οποιαδήποτε μορφή διαμεσολάβησης. Σημειώνεται ότι, πριν από την πανδημία, το 71% των Ιταλών δεν είχε πραγματοποιήσει ποτέ ηλεκτρονική αγορά κρασιού και το 2021 το ποσοστό αυτό μειώθηκε στο 64%. Η αύξηση του ενδιαφέροντος αφορούσε τόσο στους άνδρες (το 66% το οποίο δεν είχε πραγματοποιήσει καμία διαδικτυακή αγορά από παραγωγό, μειώθηκε στο 60% το 2021), όσο και στις γυναίκες (από το 75% στο 68%). Η Generation X (1965-1980) αποτελεί τη δημογραφική ομάδα που πραγματοποίησε τις περισσότερες διαδικτυακές αγορές, ακολουθούμενη από τους Baby Boomers (1946 -1964).
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας IRI, οι ερυθροί οίνοι με ονομασία προέλευσης (DOC) Lambrusco, Chianti και Montepulciano, κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην Ιταλία. Επιπλέον, το 2019 το Montepulciano, με προέλευση από το Abruzzo, αύξησε τις πωλήσεις του στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά 259% και αντίστοιχα το Chianti αποτέλεσε best-seller στις Η.Π.Α.
Μικρό το μερίδιο των ελληνικών κρασιών στην ιταλική αγορά
Η Ελλάδα και η Ιταλία αποτελούν τις χώρες με τη σημαντικότερη παράδοση παραγωγής και κατανάλωσης οίνου παγκοσμίως. Οποιαδήποτε αναφορά στην ιστορία του ελληνικού κρασιού περιέχει αναπόφευκτα, στοιχεία που αφορούν στον πολιτισμό, στην οικονομία, στη θρησκεία, στην κοινωνική ζωή, στην καθημερινότητα, αλλά και στους τόπους όπου αναπτύχθηκε η αμπελοκαλλιέργεια και η οινοπαραγωγή. Το ιστορικό παρελθόν της ελληνικής βιομηχανίας οίνου, είναι άμεσα συνδεδεμένο με την καλλιέργεια των αμπελώνων, δραστηριότητα ιδιαίτερα γνωστή από τη μυθολογία.
Οι Έλληνες εισήγαγαν τεχνικές οινοποίησης στις αποικίες τους στην Ιταλία και στη Σικελία περίπου τον 8ο αιώνα π.Χ., και αργότερα στη Γαλλία και στην Ισπανία. Ορισμένες ιταλικές ποικιλίες σταφυλιών, όπως το Aglianico, το Aleatico, το Greco di Tufo, το Malvasia di Candia, το Malvasia Bianca, το Μοσχάτο και το Moscatelli, είναι ελληνικής καταγωγής. Συγκρίνοντας τις οινοβιομηχανίες της Ιταλίας με τις αντίστοιχες της Ελλάδας, διαπιστώνεται ότι έχουν κοινά χαρακτηριστικά, καθώς δεν λειτουργούν ως οικονομίες κλίμακας και η ανάπτυξη του τομέα στηρίζεται στο μεγάλο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Το σημείο διαφοροποίησης και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού κρασιού δεν είναι άλλο από τις ιδιαίτερες τοπικές ελληνικές ποικιλίες σταφυλιών που καλλιεργούνται στην επικράτεια (μαλαγουζιά, ασύρτικο, αγιοργίτικο, λημνιό κ.α).
Το στοιχείο αυτό δεν έχει αναδειχθεί επαρκώς στην ιταλική αγορά. Η απουσία στοχευμένων προωθητικών ενεργειών για την ανάδειξη των ελληνικών ποικιλιών, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στην περιορισμένη παρουσία και αναγνωρισιμότητα των ελληνικών οίνων. Επισημαίνεται ότι, η Ιταλία πραγματοποίησε συνολικές εισαγωγές οίνου αξίας 300.767 εκατ. ευρώ (2020) και το μερίδιο των ελληνικών οίνων ανήλθε στο μόλις 0,10%. Οι εισαγόμενοι ελληνικοί οίνοι προορίζονται κυρίως για τον κλάδο της εστίασης (χονδρέμποροι οι οποίοι εισάγουν ελληνικά κρασιά σε συγκεκριμένες ποσότητες, κατόπιν παραγγελίας από ιταλικά εστιατόρια), ενώ εμφανής είναι η απουσία τους από τις μεγάλες αλυσίδες supermarket.
Οι πληροφορίες προέρχονται από έρευνα του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Μιλάνου για την αγορά Οίνου της Ιταλίας.
- 1) Ιταλία: Μέτρα κατά του υπερτουρισμού στην Πομπηία - όριο 20.000 επισκεπτών την ημέρα
- 2) Τουρισμός: Η Σουηδία πρώτη χώρα στον κόσμο με εμπορικό σήμα, για να μην μπερδεύονται οι ταξιδιώτες!
- 3) Υπερτουρισμός: Μάχη για την τέλεια σέλφι στη Ρώμη
- 4) Μαγιόρκα: «Δυστυχώς αποτύχαμε» - Γιατί η στρατηγική πολυτελούς τουρισμού δεν έλυσε τον πρόβλημα του υπερτουρισμού
17/11 07:55
Επιτροπή τουριστικής ανάπτυξης και προβολής δήμου Παρανεστίου
17/11 07:14
Υπουργείο Τουρισμού: Μία έγκριση και μία απόρριψη για χρηματοδότηση αναβάθμισης τουριστικών λιμένων
17/11 07:09
Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου | Να ανασταλεί η ένταξη της παραλίας Κέρους Λήμνου στις «απάτητες»
17/11 06:54
Οι ευκαιρίες τοποθέτησης ελληνικών κρασιών σε ισπανικά εστιατόρια και ξενοδοχεία
17/11 06:21
Διαγωνισμός για λειτουργία παγοδρομίου στην κεντρική πλατεία Ιστιαίας
17/11 04:17
Δημόσιος Διαγωνισμός για τη μίσθωση 4 κυλικείων του αθλητικού κέντρου Μίκρας
16/11 19:59
Ιταλία: Μέτρα κατά του υπερτουρισμού στην Πομπηία - όριο 20.000 επισκεπτών την ημέρα
16/11 14:10
16/11 11:45
Κομισιόν | Ελληνική οικονομία: Ανάπτυξη πάνω από 2% μέχρι και το 2026
16/11 11:21
16/11 11:20
Συνεργασία της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Λάρισας και του Ελληνικού Δικτύου Δήμων με Ποτάμια
16/11 01:13
Θετικά τα μηνύματα για τη Σαντορίνη από την WTM | Στόχος η επαναφορά της στην κορυφή
16/11 01:08
Philoxenia 2024 | «Δυτική Μακεδονία: Ένα ταξίδι πέρα από το συνηθισμένο»
15/11 15:49
15/11 15:12
Επιμελητήριο Ηρακλείου | Σχολή Επαγγελματία Πιτσαδόρου Ιταλικής Πίτσας με πιστοποίηση
15/11 15:01
Παγκρήτιος Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων | Ποιοι εκλέχτηκαν για το νέο Δ.Σ.
15/11 14:56
15/11 14:52
Η Μήλος στους κορυφαίους προορισμούς στον κόσμο για συνέδρια και επαγγελματικά ταξίδια
15/11 14:50
Oceania Cruises: Τρεις νέες κρουαζιέρες με Ελληνικά λιμάνια το 2026
15/11 14:09
FedHATTA/ HATTA: Οι διεθνείς επαγγελματίες του οργανωμένου τουρισμού γνωρίζουν την Κρήτη
15/11 12:35
Τουρισμός: Η Σουηδία πρώτη χώρα στον κόσμο με εμπορικό σήμα, για να μην μπερδεύονται οι ταξιδιώτες!
15/11 11:59
"Ετοιμάζω ολοκληρωμένη και σύγχρονη ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό"
15/11 11:52
15/11 11:20
HOTREC: H Booking.com δεν συμμορφώθηκε με την Ευρωπαϊκή οδηγία για τις Ψηφιακές Αγορές
15/11 10:26
Πτώση στις παγκόσμιες πωλήσεις προσωπικών ειδών πολυτελείας το 2025
15/11 07:53
15/11 07:51
Μελέτη για την κλιματική αλλαγή και τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη σε Καβάλα και Θάσο
15/11 07:43
15/11 07:37
Δημιουργία Ψηφιακής Κιβωτού της Καθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα
15/11 07:34
14/11 23:06
14/11 22:41
Τουρισμός | Τι προβλέπει το επικρατέστερο σενάριο για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Θήρας
14/11 22:36
14/11 17:59
AEGEAN | Ιστορικό ρεκόρ στην επιβατική κίνηση και κύκλο εργασιών στο 9μηνο
14/11 17:19
Τα τουριστικά έσοδα αποπληθωρισμένα είναι σαφώς χαμηλότερα από το 2019
14/11 16:54
14/11 16:45
Ε.Ξ. Μεσσηνίας | Υπάρχει μια απαξίωση του ξενοδοχειακού κλάδου εκ μέρους της κυβέρνησης
14/11 16:39
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών | Χρυσό Βραβείο στην κατηγορία Best IPO Communications
14/11 15:19
TUI: Πιο ισχυρή παρουσία στην Τσεχία – Τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός η Κρήτη
14/11 14:30
14/11 14:18
Όλη η Ελλάδα on line! Αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου, των social media και των online αγορών
14/11 14:07
14/11 13:41
14/11 13:28
14/11 12:49
«Πράσινο φως» για το Καταδυτικό Πάρκο στους Φούρνους Ικαρίας
14/11 12:39
14/11 12:16
Juneyao Airlines: Συνεργασία κοινού κωδικού με την Aegean για 7 συνδέσεις από την Αθήνα
14/11 12:10
14/11 11:59
Lufthansa | 11 ελαφρά τραυματίες από αναταράξεις σε πτήση πάνω από τον Ατλαντικό
14/11 11:46
SPIEGEL Online | Tο χωριό της Πελοποννήσου που μάχεται με τον αφανισμό
14/11 11:28
Ξενοδοχεία | Τα οφέλη από μια βιώσιμη προσέγγιση των τροφίμων
14/11 07:15
14/11 07:10
Δωρεά γλυπτού μνημείου θυμάτων Τεμπών στον δήμο Θεσσαλονίκης
14/11 07:06
14/11 07:04
14/11 07:00
13/11 16:47
13/11 16:19
Τουρισμός: Οι Βρετανοί και oι Αμερικανοί αποφεύγουν τις περιόδους υψηλής ζήτησης για ταξίδια
13/11 15:17
13/11 14:44
Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών | ΙΟΒΕ: Προτάσεις για την ευημερία πολιτών και επιχειρήσεων
13/11 14:33
Air France | Δωρεάν Wi-Fi εξαιρετικά υψηλής ταχύτητας σε όλα τα αεροσκάφη της
13/11 14:28
13/11 14:20
Όμιλος Jet2.com και Jet2holidays | 13η βάση στο Λούτον το 2025 με πτήσεις και σε ελληνικά νησιά
13/11 14:14
Όμιλος Lufthansa | 12.000 εβδομαδιαίες πτήσεις σε 300 προορισμούς το καλοκαίρι του 2025
13/11 14:03
Wyndham Travel Packages: Νέα δυνατότητα κράτησης διαφορετικών υπηρεσιών για τα μέλη Wyndham Rewards
13/11 13:02
Condor: Αυξημένη συχνότητα πτήσεων σε 9 δρομολόγια προς Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
13/11 12:52
Aegean Airlines: Πτήσεις κοινού κωδικού με την Discover για καλοκαιρινές συνδέσεις από τη Γερμανία
13/11 12:17
Η Κρήτη φλερτάρει με το 1 εκατ. αφίξεις από τη βρετανική αγορά | +10% οι προκρατήσεις για το 2025
13/11 11:39
Ελληνικός τουρισμός: +18,3% οι αφίξεις Ινδών στην Ελλάδα το περασμένο 12μηνο
13/11 11:28
"Κορυφαίος Αναδυόμενος Προορισμός" η Κάρπαθος στα Greek Travel Awards στην WTM του Λονδίνου
13/11 11:13
COP29: Δυναμική ένταξη του τουρισμού στις δράσεις για την κλιματική αλλαγή
13/11 10:45
TUI Care Foundation και ΑΡΧΕΛΩΝ απελευθερώνουν θαλάσσια χελώνα με πομπό στην Ελλάδα
13/11 10:26
13/11 09:45
Τουρισμός | Η Alltours αναδείχθηκε πρώτη στην εμπιστοσύνη των Γερμανών ταξιδιωτών μεταξύ των t.o.'s
13/11 07:49
Πληρωμές επιχορηγήσεων για ξενοδοχειακές επενδύσεις σε Ρόδο και Σαντορίνη
13/11 07:43
Υιοθεσία πάρκου Καρτερίας και νησίδας από το ξενοδοχείο Rhodos Horizon Resort
13/11 07:38
Άδειες για γεώτρηση και χρήση νερού σε ξενοδοχεία σε Μύκονο και Ρόδο
13/11 07:30
13/11 07:25
12/11 22:36
Γνώμη | Η «Αναγέννηση» του ρόλου του Ταξιδιωτικού Πράκτορα: Μια Σύγχρονη Ανάγκη
12/11 22:19
12/11 22:13
Πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής για την ανάπτυξη του αεροδρομίου της Κεντρικής Ελλάδας στην Αγχίαλο
12/11 18:23
Neue Zürcher Zeitung | Γιάννης Μπουτάρης, ένας μοναδικός πολιτικός και δήμαρχος
12/11 18:20
WELT | COP29: Γιατί πρέπει η Ελλάδα να δίνει χρήματα στο Κατάρ;
12/11 18:14
Navarino Environmental Observatory (ΝΕΟ) | Aνανέωση συνεργασίας για τα επόμενα 5 έτη
12/11 17:22
Η AEGEAN στήριξε και φέτος τον Αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας
12/11 15:05
12/11 14:39
12/11 13:50
Philoxenia '24 | “Philoxenia & Culture”: 70 φωτογράφοι αφηγούνται την ιστορία της χώρας μας
12/11 13:45
FedHATTA/ HATTA: Συλλυπητήριο μήνυμα για την απώλεια του Γιάννη Μπουτάρη
12/11 13:23
Ταξιδιωτικοί πράκτορες από τη Βόρειο Ελλάδα στο Ηράκλειο και τα Χανιά για χειμερινά πακέτα
12/11 13:10
12/11 13:07
12/11 12:40
Oι περισσότεροι φορείς στην Ελλάδα δεν αντιλαμβάνονται ότι έχουν υποστεί κυβερνοεπίθεση
12/11 11:32
12/11 10:50
Τουρισμός | Το διαδίκτυο και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες εμπνέουν τους Βρετανούς για τις διακοπές τους
12/11 07:30
Άδειες για πισίνες σε ξενοδοχεία στην Κεφαλονιά και στην Ανατολική Μάνη
12/11 07:28
Άδειες για χρήση νερού από γεωτρήσεις σε ξενοδοχεία της Μυκόνου
12/11 07:21
Ψηφιακή εφαρμογή για τα μονοπάτια του Μύθου και της Φύσης στη Ρόδο
11/11 22:28
Τουριστικός Οργανισμός Χαλκιδικής | Αυξημένες προκρατήσεις για το 2025 στη βρετανική αγορά
Δημόσιος Διαγωνισμός για τη μίσθωση 4 κυλικείων του αθλητικού κέντρου Μίκρας
Υπουργείο Τουρισμού: Μία έγκριση και μία απόρριψη για χρηματοδότηση αναβάθμισης τουριστικών λιμένων
Διαγωνισμός για λειτουργία παγοδρομίου στην κεντρική πλατεία Ιστιαίας
Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου | Να ανασταλεί η ένταξη της παραλίας Κέρους Λήμνου στις «απάτητες»
Ιταλία: Μέτρα κατά του υπερτουρισμού στην Πομπηία - όριο 20.000 επισκεπτών την ημέρα
Κομισιόν | Ελληνική οικονομία: Ανάπτυξη πάνω από 2% μέχρι και το 2026
Οι ευκαιρίες τοποθέτησης ελληνικών κρασιών σε ισπανικά εστιατόρια και ξενοδοχεία
Επιτροπή τουριστικής ανάπτυξης και προβολής δήμου Παρανεστίου
Θετικά τα μηνύματα για τη Σαντορίνη από την WTM | Στόχος η επαναφορά της στην κορυφή
Philoxenia 2024 | «Δυτική Μακεδονία: Ένα ταξίδι πέρα από το συνηθισμένο»
Συνεργασία της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Λάρισας και του Ελληνικού Δικτύου Δήμων με Ποτάμια
Επιμελητήριο Ηρακλείου | Σχολή Επαγγελματία Πιτσαδόρου Ιταλικής Πίτσας με πιστοποίηση
Παγκρήτιος Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων | Ποιοι εκλέχτηκαν για το νέο Δ.Σ.
HOTREC: H Booking.com δεν συμμορφώθηκε με την Ευρωπαϊκή οδηγία για τις Ψηφιακές Αγορές
"Ετοιμάζω ολοκληρωμένη και σύγχρονη ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό"
TUI: Πιο ισχυρή παρουσία στην Τσεχία – Τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός η Κρήτη
Τουρισμός: Η Σουηδία πρώτη χώρα στον κόσμο με εμπορικό σήμα, για να μην μπερδεύονται οι ταξιδιώτες!
( 0 )