back to top

WTM’25| 2η ημέρα: Έμφαση στη διαφορετικότητα, στην τεχνητή νοημοσύνη και στη βιωσιμότητα

Η δεύτερη ημέρα της διεθνούς τουριστικής έκθεσης World Travel Market London 2025 ανέδειξε τρεις μεγάλες θεματικές που καθορίζουν το μέλλον του τουρισμού: την ένταξη και τη διαφορετικότητα, την τεχνητή νοημοσύνη και τη βιωσιμότητα. Οι συζητήσεις κινήθηκαν από τον ρόλο του χιούμορ στο μάρκετινγκ ταξιδιών έως τη σχέση τεχνολογίας και ανθρώπινης εμπειρίας.

Η ένταξη στο επίκεντρο

Οι βασικές συνεδρίες της DEAI Summit (Diversity, Equity, Accessibility, Inclusion) ανέδειξαν προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες για έναν πιο συμπεριληπτικό τουρισμό.
Η Joanna Reeve από την Intrepid Travel μίλησε για το φαινόμενο της “κόπωσης από την ένταξη” (inclusion fatigue) και την πολιτική αντίσταση σε πρωτοβουλίες διαφορετικότητας. Όπως είπε, «υπάρχει σίγουρα μια οπισθοδρόμηση που κάνει τα πράγματα πιο δύσκολα», όμως τόνισε ότι το ταξίδι παραμένει ένας τρόπος να γεφυρωθούν οι πολιτισμικές διαφορές.

Ο Edgar Weggelaar, από την οργάνωση Queer Destinations, σημείωσε ότι η αντι-DEAI ρητορική των τελευταίων ετών στις ΗΠΑ είχε αρνητικές επιπτώσεις, επικαλούμενος αύξηση ρατσιστικών και ομοφοβικών επιθέσεων. Προειδοποίησε ότι αυτό «πλήττει τον τουρισμό των ΗΠΑ», καθώς οι ταξιδιώτες «επιλέγουν προορισμούς όπου αισθάνονται επιθυμητοί και ασφαλείς». Ζήτησε, επίσης, οι πρωτοβουλίες υπέρ της LGBTQ+ κοινότητας να μην περιορίζονται μόνο στον μήνα Pride.

Ο Richard Thompson από την Inclu Group υπογράμμισε ότι η ψηφιοποίηση που επιταχύνθηκε στην πανδημία απέκλεισε πολλά άτομα με αναπηρίες. Έρευνα της εταιρείας του σε 600 πολυτελή ξενοδοχεία έδειξε πως η πληροφόρηση για προσβασιμότητα είναι συχνά ελλιπής — «μετατρέπουμε τα άτομα με αναπηρία σε τζογαδόρους, που ρισκάρουν χιλιάδες λίρες χωρίς να ξέρουν τι θα βρουν», είπε χαρακτηριστικά. Ο ίδιος χαρακτήρισε τον προσβάσιμο τουρισμό ως «την τελευταία ανεκμετάλλευτη αγορά».

Η Sadia Ramzan από το Muslim Women Travel Group ανέφερε ότι μικρές προσαρμογές, όπως η υποδοχή μουσουλμάνων ταξιδιωτών με mocktail αντί για αφρώδη οίνο, μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Εξήρε επίσης την Ιαπωνία για τα πρότυπα halal και τις επιλογές σε spa για γυναίκες.
Η Sita Sahu της FUTURE& προειδοποίησε πως οι προορισμοί που δεν επιδεικνύουν έμπρακτα πολιτικές ένταξης «αφήνουν χρήματα στο τραπέζι», προβλέποντας ότι μέχρι το 2030 η DEAI στρατηγική θα ενταχθεί στη διακυβέρνηση και όχι μόνο στο HR ή το μάρκετινγκ.

Εθνικοί οργανισμοί προβολής τουρισμού, όπως της Ταϊλάνδης, της Μάλτας και της Ισλανδίας, παρουσίασαν τις δικές τους πολιτικές υπέρ της ισότητας. Η Ταϊλάνδη αξιοποιεί τον νέο νόμο για τον γάμο μεταξύ ομοφύλων, ενώ η Μάλτα συνεργάζεται με πανεπιστήμια για μελέτες ένταξης. Η Ισλανδή υπουργός Τουρισμού, Hanna Katrín Friðriksson, αναφέρθηκε στο πρόσφατο «Women’s Day Off», επετείο της ιστορικής απεργίας του 1975, ως παράδειγμα κινητοποίησης υπέρ της ισότητας.

Η τεχνητή νοημοσύνη διχάζει, αλλά κερδίζει έδαφος

Το απόγευμα, οι συνεδρίες του Media & Influencer Forum επικεντρώθηκαν στη διαφοροποίηση εσόδων και στον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης. Ο Colin Carter του Weather2Travel υποστήριξε ότι «η AI δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δημοσιογραφία πεδίου», ενώ προειδοποίησε και για το περιβαλλοντικό αποτύπωμά της. Ωστόσο, αναγκάζεται να προσαρμόζει περιεχόμενο ώστε να εμφανίζεται σωστά σε αποτελέσματα αναζήτησης που δημιουργούνται από AI.

Αντίθετα, ο Frederic Aouad της Stay22 είπε χαριτολογώντας πως «κανείς δεν έχει πάθος για τη βελτιστοποίηση affiliate links — η AI μπορεί να το κάνει για εμάς».
Η συζήτηση κορυφώθηκε στο Technology Summit, όπου δύο ομάδες αντιπαρατέθηκαν για το αν η AI είναι «φίλος ή εχθρός» του τουρισμού. Παρότι κάποιοι, όπως ο Stephen Joyce του Protect Group, υποστήριξαν ότι αφαιρεί «τη μαγεία του ανθρώπινου χάους», το ακροατήριο τάχθηκε μαζικά υπέρ της τεχνολογίας. Ο Christian Watts από τη Magpie σχολίασε ότι αυτό αντικατοπτρίζει «όχι το πού βρίσκεται η AI σήμερα, αλλά το πού κατευθύνεται».

Νέες αγορές, νέες συμπεριφορές, νέα βιωσιμότητα

Στις συνεδρίες γεωοικονομίας, ο Shabib Al Maamari του Visit Oman και ο Mariano Dima της Civitatis παρουσίασαν τη συνεργασία τους για την προσέγγιση ισπανόφωνων και πορτογαλόφωνων ταξιδιωτών. Ο Al Maamari παραδέχθηκε ότι υπάρχει «έντονη κούρσα για την απόκτηση νέων αγορών», με προορισμούς να επενδύουν απευθείας σε τουριστικές επιχειρήσεις των αγορών-στόχων τους.

Η βιωσιμότητα παρέμεινε κεντρικό θέμα. Ο Iain Powell της Hurtigruten παρουσίασε την πρωτοβουλία “open village” που συνδέει τους ταξιδιώτες με τις τοπικές κοινότητες, ενώ η Tricia Schers της Planeterra μίλησε για συνεργασίες με αλυσίδες όπως Iberostar και easyJet Holidays για την ανάπτυξη κοινοτικών επιχειρήσεων.
Η Jane McFadzean της Trip.com Group επεσήμανε το «κενό μεταξύ πρόθεσης και πράξης» των ταξιδιωτών ως προς τη βιωσιμότητα και ζήτησε «σαφή και αξιόπιστα σήματα» για τον πράσινο τουρισμό.

Το χιούμορ και ο πολιτισμός στο μάρκετινγκ ταξιδιών

Τέλος, οι συνεδρίες Μάρκετινγκ έδωσαν έμπνευση με τη συμβολή της βρετανίδας κωμικού Maisie Adam, η οποία δήλωσε: «Δεν χρειάζεται πάντα να δείχνεις το Μάτσου Πίτσου — μπορείς να κάνεις τον κόσμο να γελά σε ένα αεροδρόμιο. Το χιούμορ είναι παγκόσμια γλώσσα σύνδεσης».
Η ιστορικός Bettany Hughes, σε συζήτηση με τον George Kipouros του Wanderlust, τόνισε πως τα πολιτιστικά αφηγήματα μπορούν να ενισχύσουν την ελκυστικότητα των προορισμών, αποκαλύπτοντας ότι οι τηλεοπτικές της παραγωγές έφτασαν τους 450 εκατομμύρια θεατές παγκοσμίως.

Από την άλλη, η καμπάνια της West Midlands Growth Company, με τη συμμετοχή του Tony Iommi των Black Sabbath, κατέγραψε άνοδο 2% στις αφίξεις αλλοδαπών επισκεπτών, δείχνοντας ότι η δημιουργική αφήγηση παραμένει ένα από τα ισχυρότερα εργαλεία προώθησης προορισμών.

+ posts

Follow Us

Εγγραφείτε στο Newsletter

Για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία νέα.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ