Οι online travel agencies (OTAs) αποτελούν πλέον το κύριο σημείο εκκίνησης για την ανακάλυψη ξενοδοχείων, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τις μηχανές αναζήτησης, σύμφωνα με το Changing Traveller Report 2026 της SiteMinder, που δημοσιεύθηκε σήμερα. Το 26% των ταξιδιωτών δηλώνει ότι ξεκινά την έρευνα διαμονής από έναν OTA, ποσοστό αυξημένο από το 18% πέρυσι, ενώ η χρήση των μηχανών αναζήτησης ως πρώτο βήμα υποχωρεί θεαματικά στο 21% από 36%.
Παράλληλα, σημαντική άνοδο καταγράφει η πληροφορία από στόμα σε στόμα, που διπλασιάζεται στο 14% από 7%, όπως και η επιλογή ενός γνωστού ξενοδοχειακού brand, που πλέον χρησιμοποιείται ως αφετηρία από το 7% των ταξιδιωτών (από 3% το 2025). Η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης ως πρώτο σημείο ανακάλυψης παραμένει χαμηλή αλλά αναπτύσσεται ταχύτατα, αγγίζοντας το 4% από μόλις 1% ένα χρόνο πριν, με υψηλότερη απήχηση σε Gen Z και Millennials.
«Η διαδρομή αναζήτησης ξενοδοχείων είναι πιο δυναμική από ποτέ», σημειώνει ο Trent Innes, Chief Growth Officer της SiteMinder. Οι ταξιδιώτες μετακινούνται πλέον με ευκολία ανάμεσα σε διαφορετικά κανάλια, συχνά χρησιμοποιώντας πολλά ταυτόχρονα, σε μια πλήρως μη γραμμική διαδικασία που αντικατοπτρίζει τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζεται πλέον το ταξίδι.
Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει το ταξίδι — όχι μόνο το πρώτο βήμα
Παρότι η AI παραμένει αναδυόμενο κανάλι για την αρχική ανακάλυψη ξενοδοχείων, η επίδρασή της στο σύνολο της διαδρομής κράτησης αυξάνεται ραγδαία. Το 80% των ταξιδιωτών δηλώνει ότι επιθυμεί AI-powered λειτουργίες, με πρώτη προτεραιότητα τα εργαλεία παρακολούθησης τιμών και alerts (44%).
Βασικά ευρήματα της έρευνας
Η έκθεση, η μεγαλύτερη παγκοσμίως σε επίπεδο καταναλωτικής έρευνας για τη διαμονή, βασίζεται σε 12.000 ταξιδιώτες από 14 αγορές, συμπεριλαμβανομένων Αυστραλίας, Κίνας, ΗΠΑ, Ηνωμένου Βασιλείου, Ισπανίας και Ταϊλάνδης. Μεταξύ άλλων:
- Κορυφαίοι προορισμοί για το 2026 είναι η Ιαπωνία (17%), οι ΗΠΑ (10%) και η Γαλλία (10%). Η Νότια Κορέα ανεβαίνει θεαματικά στην τέταρτη θέση (9%)..
- Το 18% όσων ξεκινούν την αναζήτηση σε OTA καταλήγουν να κλείσουν απευθείας στο ξενοδοχείο – άνοδος 3,3 ποσοστιαίων μονάδων σε ετήσια βάση.
- Η ταξιδιωτική ζήτηση για events επιταχύνεται: 63% δηλώνει ότι θα ταξιδέψει για ειδικές εκδηλώσεις το 2026. Στην πρώτη γραμμή, οι Gen Z (81%) και Millennials (74%) για συναυλίες και φεστιβάλ.
- Στροφή προς ανώτερη ποιότητα διαμονής: 58% σκοπεύει να επιλέξει superior ή luxury δωμάτια (+4 μονάδες), δείχνοντας τάση προς πιο “ανεβασμένες” εμπειρίες.
- Αποδοχή δυναμικής τιμολόγησης: Το 42% δηλώνει διατεθειμένο να πληρώσει υψηλότερη τιμή σε δημοφιλείς προορισμούς εφόσον συμβάλλει στη μείωση του overtourism.
Παράλληλα, καταγράφεται ανανέωση του ταξιδιωτικού ενδιαφέροντος, με το 49% να δηλώνει ισχυρότερη διάθεση να ταξιδέψει τους επόμενους 12 μήνες, έναντι μόλις 12% που εμφανίζει μειωμένη πρόθεση.
Διαφορετικές αγορές, διαφορετικές συμπεριφορές
Η SiteMinder καταγράφει επίσης τις διαφοροποιήσεις ανά αγορά:
- Οι Κινέζοι ταξιδιώτες επιλέγουν συχνότερα deluxe δωμάτια και δίνουν προτεραιότητα σε γνωστές ξενοδοχειακές αλυσίδες.
- Οι Ισπανοί τοποθετούν την customer service ως κορυφαίο κριτήριο.
- Οι Ινδονήσιοι εμφανίζονται οι πιο πιθανό να κλείσουν μέσω OTA.
- Οι Αμερικανοί ηγούνται τόσο στα direct bookings όσο και στα domestic ταξίδια, επιστρέφοντας πιστά σε καταλύματα όπου αντιλαμβάνονται ξεκάθαρη αξία.
Όπως επισημαίνει ο Innes, «δεν υπάρχει ενιαία συνταγή για την προσέλκυση ζήτησης». Οι ταξιδιώτες διαμορφώνουν τις επιλογές τους με όλο και πιο διαφοροποιημένους τρόπους – από το πώς ανακαλύπτουν τα ξενοδοχεία έως τις εμπειρίες που τελικά επιλέγουν. «Τα ξενοδοχεία που θα καταφέρουν να προβλέπουν και να ανταποκρίνονται σε αυτές τις διαφορές θα είναι και εκείνα που θα αξιοποιήσουν καλύτερα τις ευκαιρίες του 2026».









