back to top

Βέλγιο: Μπαράζ αυξήσεων στο τέλος επιβατών στις πτήσεις – Πλήγμα για τον τουρισμό, λένε οι αερομεταφορείς

Το Βέλγιο προχωρά σε νέα, σημαντική αύξηση του τέλους επιβατών στις αερομεταφορές, ανεβάζοντας τη χρέωση στα 10 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη από το 2027, για όλες τις πτήσεις ανεξαρτήτως απόστασης, και στα 11 ευρώ το 2029.

Είναι η δεύτερη αύξηση της τρέχουσας κυβερνητικής περιόδου καθώς ήδη από το καλοκαίρι του 2025, η κυβέρνηση είχε αυξήσει τον τέλος για πτήσεις άνω των 500 χλμ. από 2 ή 4 ευρώ σε 5 ευρώ, διατηρώντας τα 10 ευρώ στις μικρότερες αποστάσεις. Το νέο μέτρο, που εντάσσεται στον πρόσφατα οριστικοποιημένο προϋπολογισμό, αναμένεται να αποφέρει 168–184 εκατ. ευρώ ετησίως.

Αντιδράσεις από Brussels Airlines και Ryanair

Η απόφαση αυτή οδήγησε σε αιχμηρές παρεμβάσεις των αερομεταφορέων. Η Brussels Airlines δήλωσε ότι δε μπορεί να απορροφήσει τη νέα επιβάρυνση και θα τη μετακυλήσει πλήρως στους επιβάτες. Όπως σημειώνει ο εκπρόσωπος του αερομεταφορέα, Nico Cardone, το Βέλγιο «κινείται αντίθετα με την τάση», την ώρα που Ιταλία και Γερμανία μειώνουν φόρους, ενώ η Σουηδία έχει καταργήσει τον εθνικό φόρο αερομεταφορών.

Η εταιρεία επαναφέρει επίσης το αίτημα για ενίσχυση των σιδηροδρομικών συνδέσεων υψηλής ταχύτητας προς το αεροδρόμιο των Βρυξελλών, ώστε να αντικατασταθούν κοντινές πτήσεις όπως Βρυξέλλες–Παρίσι χωρίς να επιβαρύνονται οι ταξιδιώτες.

Ακόμη πιο σκληρή απάντηση έδωσε η Ryanair, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα της χώρας. Μετά από ήδη μια αύξηση 150% το 2025, ο διπλασιασμός του φόρου, όπως υποστηρίζει η εταιρεία, θα καταστήσει το Βέλγιο «μία από τα λιγότερο ελκυστικές αγορές στην Ευρωπαϊκή αεροπορία».

Η Ryanair προειδοποιεί ότι οι επαναλαμβανόμενες αυξήσεις φόρων θα προκαλέσουν απώλεια επιβατικής κίνησης και θέσεων εργασίας και ότι θα ζημιώσουν τον τουρισμό, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες που μειώνουν τέλη για να ενισχύσουν την ανάπτυξη. Ο CCO της Ryanair Jason McGuinness χαρακτήρισε τη νέα αύξηση «άλλη μία απερίσκεπτη επιβάρυνση στους Βέλγους επιβάτες», ζητώντας την πλήρη κατάργηση του φόρου.

Ποια είναι η πραγματικότητα στην Ευρώπη

Παρότι οι αεροπορικές εταιρίες υποστηρίζουν ότι το Βέλγιο αποκλίνει από την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, η εικόνα είναι πιο σύνθετη. Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ δεν διαθέτουν εθνικό τέλος επιβατών στις αερομεταφορές, αλλά επιβάλλουν τοπικά τέλη και αερολιμενικές χρεώσεις, ενώ ορισμένες εφαρμόζουν περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις μέσω εναλλακτικών μηχανισμών.

Η Γερμανία σχεδιάζει μείωση του φόρου από τον Ιούλιο του 2026 οδηγώντας σε πιθανη μείωση των αεροπορικών εισιτηρίων, όμως οι αεροπορικές εταιρίες δεν υποχρεούνται να περάσουν τις μειώσεις στις τιμές.

Η Ιταλία συνεχίζει να επιβάλλει δημοτικά τέλη επιβάτη, που κυμαίνονται στα 7,50 ευρώ για τα αεροδρόμια της Ρώμης και στα 6,50 ευρώ στα υπόλοιπα.

Βέλγιο: Εργαλείο κλιματικής πολιτικής – Αεροπορικές: Πλήγμα σε τουρισμό και ανταγωνιστικότητα

Η κυβέρνηση του Βελγίου υπερασπίζεται τον φόρο ως μέτρο κλιματικής πολιτικής, υποστηρίζοντας ότι περιορίζει τις «μη αναγκαίες» πτήσεις και συμβάλλει στην αντιστάθμιση εκπομπών CO₂. Οι αεροπορικές εταιρίες, από την άλλη, προειδοποιούν ότι οι αυξήσεις θα σπρώξουν τους ταξιδιώτες σε γειτονικά αεροδρόμια, στερώντας έσοδα από το βελγικό οικοσύστημα αερομεταφορών και τον τουρισμό.

Με δύο διαδοχικές αυξήσεις πλέον στον ορίζοντα, το debate για την αεροπορική φορολογία στο Βέλγιο αναμένεται να ενταθεί. Οι αερομεταφορείς εκτιμούν ότι το τελικό κόστος θα μετακυλιστεί στους επιβάτες, ενισχύοντας τις πιέσεις σε μια αγορά που ήδη αγωνίζεται να παραμείνει ανταγωνιστική στην Ευρώπη.

+ posts

Η Χριστίνα Λαϊνοπούλου είναι δημοσιογράφος με πολυετή εμπειρία στο ελεύθερο και τουριστικό ρεπορτάζ.
Έχει εργαστεί σε εφημερίδες, τηλεόραση και τον ηλεκτρονικό Τύπο, και είναι απόφοιτος του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου.

Follow Us

Εγγραφείτε στο Newsletter

Για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία νέα.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ