Ο φετινός χειμώνας προμηνύεται από τους πιο δυναμικούς των τελευταίων ετών, σύμφωνα με το Winter Travel Index της Tripadvisor. Έξι στους δέκα ταξιδιώτες σχεδιάζουν να ταξιδέψουν, ενώ το 45% δηλώνει ότι θα ταξιδέψει περισσότερο αυτό το χειμώνα σε σύγκριση με τον προηγούμενο.
Όπως προκύπτει από τον δείκτη, που βασίστηκε σε έρευνα 6.123 ατόμων από τις ΗΠΑ, το Ην. Βασίλειο, την Αυστραλία, την Ιαπωνία, την Ινδία και τη Γαλλία, το 83% οργανώνει μία έως δύο χειμερινές αποδράσεις, ενώ το 54% επιλέγει παρατεταμένη διαμονή πέντε ή περισσότερων διανυκτερεύσεων. Παρότι το κόστος παραμένει ο βασικός παράγοντας στη λήψη αποφάσεων, πάνω από τους μισούς ταξιδιώτες (52%) σκοπεύουν να αυξήσουν τις δαπάνες τους για ταξίδια φέτος.
Κεντρικό στοιχείο της φετινής χειμερινής σεζόν είναι η ζήτηση για εμπειρίες. Το 93% θεωρεί τις δραστηριότητες αναπόσπαστο μέρος του προϋπολογισμού διακοπών, ενώ το 84% δίνει προτεραιότητα στις προγραμματισμένες δραστηριότητες κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Η πολιτιστική εξερεύνηση βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων με μερίδιο 38% και ακολουθούν οι εξορμήσεις στη φύση (37%), οι αγορές (31%) και τα οδικά ταξίδια (28%).
Το 66% των ταξιδιωτών επιλέγει γνώριμους προορισμούς, ενώ το 34% αναζητά νέους, αναδεικνύοντας τάση για ασφάλεια αλλά και περιπέτεια.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, διεθνείς προορισμοί όπως το Λονδίνο, η Μπανγκόκ, το Κανκούν και το Παρίσι βρίσκονται στην κορυφή των χειμερινών επιλογών. Παράλληλα, νέες ανερχόμενες δυνάμεις στον παγκόσμιο χάρτη, στα διεθνή ταξίδια, είναι η Πράγα, η Σαγκάη, η Μέκκα και το Νχα Τρανγκ, που καταγράφουν αξιοσημείωτη άνοδο στη ζήτηση και κερδίζουν έδαφος στις ταξιδιωτικές αναζητήσεις.
Η ανάγκη για αυθεντικές, ποιοτικές εμπειρίες διαμορφώνει ξεκάθαρα το προφίλ του φετινού χειμερινού ταξιδιώτη. Η προτίμηση στις εμπειρίες αποτυπώνεται και στα είδη δραστηριοτήτων που γνωρίζουν μεγάλη δημοτικότητα, από θεματικές ιστορικές διαδρομές και πολιτιστικές περιηγήσεις μέχρι εντυπωσιακά αξιοθέατα και ταξίδια περιπέτειας.
Σημαντικές διαφοροποιήσεις καταγράφονται και ανά γενιά. Οι νεότεροι ταξιδιώτες, Gen Z και Millennials, δίνουν σαφή προτεραιότητα στις δραστηριότητες, με ποσοστά 47% και 48% αντίστοιχα, έναντι 40% της Generation X και 32% των Boomers.
Παράλληλα, οι νεότεροι οργανώνουν πιο απαιτητικά και σύνθετα ταξίδια, με έναν στους τρεις να επισκέπτεται τρεις ή περισσότερες πόλεις στη βασική χειμερινή τους απόδραση. Αντίθετα, για Boomers και Gen X η χαλάρωση αποτελεί κυρίαρχη προτεραιότητα (51%), ενώ η κοινωνική διάδραση προσελκύει περισσότερο τη Gen Z, με το 24% να δηλώνει ότι αναζητά νέες γνωριμίες, ποσοστό υπερδιπλάσιο από αυτό των Boomers (11%).
Την ίδια στιγμή, η εορταστική περίοδος εξακολουθεί να ασκεί καθοριστική επιρροή στη διαμόρφωση των ταξιδιωτικών επιλογών, με το 86% των ταξιδιωτών να επηρεάζονται από τις ανάγκες, τις παραδόσεις και το κλίμα των γιορτών. Η ανάγκη για ουσιαστικές εμπειρίες, οικογενειακές στιγμές και ταξίδια που δημιουργούν αναμνήσεις καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τις επιλογές του φετινού χειμώνα, όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία της Tripadvisor.
Η Χριστίνα Λαϊνοπούλου είναι δημοσιογράφος με πολυετή εμπειρία στο ελεύθερο και τουριστικό ρεπορτάζ.
Έχει εργαστεί σε εφημερίδες, τηλεόραση και τον ηλεκτρονικό Τύπο, και είναι απόφοιτος του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου.









