Η αναβάθμιση του Αεροδρομίου Πάρου εξελίσσεται σε μια από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις υποδομής που «κολλάει» στην πράξη, παρά τη στρατηγική σημασία της για το νησί και τις Κυκλάδες συνολικά. Τα έργα προχωρούσαν με εξαιρετικά χαμηλό ρυθμό, με αποτέλεσμα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να ενεργοποιήσει νέο γύρο χρηματοδότησης, ύψους 3 εκατ. ευρώ, με απόφαση του υπουργού Χρίστου Δήμα. Πρόκειται για μια κίνηση που στόχο έχει να διασφαλίσει τη συνέχιση των εργασιών και να ξεκλειδώσει το έργο, που είχε ουσιαστικά «παγώσει».
Με αυτή την πρόσκληση χρηματοδότησης, το έργο εντάσσεται στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021–2025, ενώ απαιτείται επιπλέον χρηματοδότηση 45 εκατ. ευρώ, η οποία προβλέπεται να μεταφερθεί στη νέα προγραμματική περίοδο 2026–2030. Με άλλα λόγια, η τελική ολοκλήρωση παραπέμπεται σε βάθος χρόνου.
Ο ρόλος της Aktor και η πορεία των εργασιών
Ανάδοχος του έργου είναι ο όμιλος Aktor, ωστόσο η πρόοδος υπήρξε σημαντικά καθυστερημένη. Όπως έχει επισημανθεί, το έργο δεν εξελίχθηκε με τον απαιτούμενο ρυθμό, κάτι που οδήγησε σε διαδοχικές παρατάσεις. Η αρχική προθεσμία ολοκλήρωσης ήταν η 10η Ιουλίου 2025, όπως προέβλεπε η σύμβαση που είχε υπογράψει η πρώην Intrakat (με έκπτωση 10,54% και συνολική προσφορά 33,4 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Ωστόσο, η αδυναμία προμήθειας κρίσιμων υλικών, καθώς και γενικότερες δυσλειτουργίες στο χρονοδιάγραμμα, οδήγησαν σε παράταση έως τον Απρίλιο του 2026.
Ακολούθως, η κατάσταση φάνηκε να επιδεινώνεται. Το καλοκαίρι του 2024 είχε γίνει σαφές ότι το χρονοδιάγραμμα είχε «ξεχειλώσει» ακόμη περισσότερο, με ορισμένα υποέργα να μεταφέρονται έως τις αρχές του 2028. Δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί αν αυτή η εξέλιξη επηρεάζει και τη συνολική ημερομηνία παράδοσης, ωστόσο αποτελεί ένδειξη του βάθους της καθυστέρησης.
Απένταξη και επανένταξη: Τι σημαίνει για το έργο
Μπροστά στην αδυναμία ολοκλήρωσης εντός του αρχικού προγραμματισμού, το Υπουργείο είχε οδηγηθεί στην απένταξη της πράξης από συγκεκριμένα τομεακά προγράμματα. Η κίνηση αυτή αποτύπωνε την πραγματική εικόνα των εργασιών: το έργο ήταν ημιτελές, χωρίς ορατό ορίζοντα ολοκλήρωσης.
Η σημερινή εξέλιξη, με την εξασφάλιση νέων πόρων ύψους 3 εκατ. ευρώ, σηματοδοτεί ουσιαστικά μια επανεκκίνηση. Αν και δεν λύνει το συνολικό χρηματοδοτικό κενό, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να επιστρέψει το έργο σε λειτουργική τροχιά και να αποφευχθεί πλήρης στασιμότητα έως την οριστική ένταξη των 45 εκατ. ευρώ στη νέα προγραμματική περίοδο.
Το έργο: Τι περιλαμβάνει η αναβάθμιση
Το σχέδιο αναβάθμισης του Αεροδρομίου Πάρου είναι ιδιαίτερα εκτεταμένο και αλλάζει πλήρως την υφιστάμενη υποδομή. Σύμφωνα με την προκήρυξη, περιλαμβάνει: Κατασκευή νέου κτιρίου αεροσταθμού 12.000 τ.μ. και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου και του εσωτερικού οδικού δικτύου, φυλάκιο ασφαλείας και μόνιμη εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, προσαρμοσμένη στις ανάγκες του αεροδρομίου, επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών και του διαδρόμου απογειώσεων–προσγειώσεων, προκειμένου να μπορεί να εξυπηρετεί περισσότερες και μεγαλύτερες πτήσεις, νέο πύργο ελέγχου και πυροσβεστικό σταθμό, για τη λειτουργική και επιχειρησιακή αναβάθμιση, χώρους αφορολόγητων ειδών, κυλικεία, εμπορικά γραφεία και νέους χώρους στάθμευσης οχημάτων, που θα βελτιώσουν την εμπειρία των επιβατών.
Πρόκειται για έργα που μετατρέπουν το αεροδρόμιο σε πλήρως λειτουργικό περιφερειακό κόμβο, με σύγχρονες εγκαταστάσεις και αυξημένη ικανότητα διαχείρισης της συνεχώς ενισχυόμενης επιβατικής κίνησης.









