Η μόδα μπορεί να αποτελέσει καταλύτη για την ενίσχυση του πολιτιστικού τουρισμού, την τόνωση του τοπικού εμπορίου και την προώθηση της καινοτομίας στους προορισμούς παγκοσμίως. Αυτό ήταν το κεντρικό μήνυμα του υβριδικού εργαστηρίου που συνδιοργάνωσαν στις 24 Οκτωβρίου ο Οργανισμός Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών (UN Tourism) και το Università della Svizzera italiana – USI, στο Λουγκάνο.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης συνεργασίας των δύο φορέων και έδωσε συνέχεια στην κοινή τους έκθεση με τίτλο «Fashion and Cultural Tourism – Connecting Creators, Businesses, and Destinations», η οποία εξετάζει πώς οι δημιουργικές συνέργειες ανάμεσα στη μόδα και τον τουρισμό μπορούν να ενισχύσουν την ταυτότητα των προορισμών και να προσφέρουν νέες εμπειρίες στους ταξιδιώτες.
Στο εργαστήριο συμμετείχαν εκπρόσωποι πολιτικών φορέων, ερευνητές, αλλά και επαγγελματίες του προϊόντος, του μάρκετινγκ και της επικοινωνίας από εθνικούς οργανισμούς τουρισμού, οργανισμούς διαχείρισης προορισμών (DMOs) και εταιρείες μόδας.
Οι δημιουργικές βιομηχανίες ως κινητήριος δύναμη του τουρισμού
Οι δημιουργικές και πολιτιστικές βιομηχανίες αναγνωρίζονται ολοένα περισσότερο ως βασικοί μοχλοί ανάπτυξης του τουρισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία του UN Tourism, οι κλάδοι αυτοί συμβάλλουν με 3,1% στο παγκόσμιο ΑΕΠ και απασχολούν το 6,2% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού. Από την τέχνη και τη χειροτεχνία μέχρι τη μουσική, τον κινηματογράφο, το design και τη μόδα, οι δημιουργικές δραστηριότητες ανοίγουν νέους δρόμους για την ενίσχυση του πολιτιστικού τουρισμού και την οικονομική διαφοροποίηση των προορισμών.
Παραδείγματα καλών πρακτικών από την Ευρώπη και τον κόσμο
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου παρουσιάστηκαν επιτυχημένα παραδείγματα από φορείς και προορισμούς που έχουν εντάξει τη μόδα στις πολιτιστικές και τουριστικές τους δράσεις. Μεταξύ αυτών, το Συμβούλιο Τουρισμού της Τοσκάνης (Tuscany Tourism Board) στην Ιταλία, ο Οργανισμός Τουρισμού της Λιουμπλιάνα (Ljubljana Tourism Board) στη Σλοβενία και το Κέντρο Τεχνολογίας Lifestyle του Λουγκάνο (Lugano Lifestyle Tech Competence Center) στην Ελβετία.
Επιπλέον, παρουσιάστηκαν παραδείγματα από την Ινδονησία, τον Λίβανο, το Μεξικό, τη Νιγηρία, το Περού, τη Δημοκρατία της Κορέας, τη Σαουδική Αραβία, την Ισπανία και την Τανζανία, που ανέδειξαν τη μόδα ως όχημα για την προβολή της τοπικής κληρονομιάς, τη στήριξη των δημιουργών και τη σύνδεση των επισκεπτών με την ταυτότητα κάθε τόπου.
Η μόδα ως γέφυρα μεταξύ πολιτισμού και προορισμού
Σύμφωνα με τον UN Tourism, η ενίσχυση της διασύνδεσης ανάμεσα στη μόδα και τον τουρισμό μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη βιώσιμη ανάπτυξη, προσφέροντας ευκαιρίες σε τοπικούς σχεδιαστές και επιχειρήσεις, αλλά και δημιουργώντας αυθεντικές εμπειρίες για τους ταξιδιώτες. Η μόδα, ως μορφή πολιτιστικής έκφρασης, μπορεί να αφηγηθεί την ιστορία ενός τόπου και να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για νέες μορφές τουριστικού προϊόντος.
Με τη συνεργασία του UN Tourism και του USI να συνεχίζεται, στόχος είναι να ενισχυθεί η ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών ανάμεσα στους επαγγελματίες των δύο κλάδων και να αναπτυχθούν στρατηγικές που θα συνδέουν τη δημιουργικότητα με τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.







