Παρά τις συνεχιζόμενες οικονομικές προκλήσεις και την πολιτική αβεβαιότητα σε παγκόσμιο επίπεδο, τα επαγγελματικά ταξίδια στην Ευρώπη συνεχίζουν να αποδεικνύουν την ανθεκτικότητά τους, με σταθερή ανοδική πορεία τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της νέας έκδοσης του GBTA Business Travel Index Outlook (BTI™), οι δαπάνες για επαγγελματικά ταξίδια στην Ευρώπη αναμένεται να φτάσουν τα 389,9 δισ. ευρώ το 2026, σημειώνοντας αύξηση 8,2% σε σχέση με το 2025. Με αυτόν τον ρυθμό, η Ευρώπη παραμένει βασικός μοχλός ανάκαμψης του παγκόσμιου business travel, αντιπροσωπεύοντας σημαντικό ποσοστό των συνολικών παγκόσμιων δαπανών.
Η θετική τάση εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια: το 2027 η αγορά θα φτάσει τα 414,5 δισ. ευρώ, ενώ το 2028 προβλέπεται να αγγίξει τα 441,6 δισ. ευρώ.
«Οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να επενδύουν στα επαγγελματικά ταξίδια ως μοχλό ανάπτυξης, καινοτομίας και ανθρώπινης σύνδεσης, ακόμη και μέσα σε συνθήκες οικονομικής και γεωπολιτικής αβεβαιότητας. Την ίδια στιγμή, η βιωσιμότητα και η εμπειρία του ταξιδιώτη δεν είναι πλέον επιλογές – είναι απαραίτητα στοιχεία», δήλωσε η Suzanne Neufang, CEO της GBTA, παρουσιάζοντας τα ευρήματα στη διάσκεψη GBTA + VDR Europe Conference, που πραγματοποιείται στο Αμβούργο (10–12 Νοεμβρίου).
Οι «μηχανές» της ευρωπαϊκής αγοράς
Η Δυτική Ευρώπη αναμένεται να καλύψει το 88% των συνολικών δαπανών επαγγελματικών ταξιδιών το 2025, ενώ η Ανατολική και Αναδυόμενη Ευρώπη θα συνεισφέρει το υπόλοιπο 12%.
Οι έξι μεγαλύτερες αγορές – Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία και Ολλανδία – θα αντιπροσωπεύουν συνολικά πάνω από 241,5 δισ. ευρώ (17,7% του παγκόσμιου συνόλου, που εκτιμάται στα 1,36 τρισ. ευρώ για το 2025).
Γιατί ταξιδεύουν οι Ευρωπαίοι επαγγελματίες
Σύμφωνα με την έρευνα της GBTA, οι κυριότεροι λόγοι επαγγελματικών ταξιδιών στην Ευρώπη είναι:
- συμμετοχή σε σεμινάρια και εκπαιδεύσεις,
- συνέδρια και conventions,
- εσωτερικές εταιρικές συναντήσεις.
Το μέσο κόστος ενός επαγγελματικού ταξιδιού στην Ευρώπη ανέρχεται σε 850,7 ευρώ, με τη διαμονή να αποτελεί τη μεγαλύτερη δαπάνη, ακολουθούμενη από φαγητό/ποτό και αεροπορικά εισιτήρια.
Οι Βρετανοί επαγγελματίες ταξιδιώτες ξοδεύουν τα περισσότερα – περίπου 1.305 ευρώ ανά ταξίδι – ενώ οι Πολωνοί και Σουηδοί εμφανίζουν τις χαμηλότερες δαπάνες, περί τα 640 ευρώ ανά ταξίδι.
Εξελίσσονται οι προσδοκίες των Ευρωπαίων ταξιδιωτών
Η αξία των επαγγελματικών ταξιδιών παραμένει ισχυρή:
- 83% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι τα επαγγελματικά ταξίδια είναι απαραίτητα για την επίτευξη επιχειρηματικών στόχων.
- 77% δηλώνουν ότι ταξιδεύουν το ίδιο ή περισσότερο το 2025 σε σχέση με το 2019.
- Η μέση διάρκεια ενός επαγγελματικού ταξιδιού είναι 3,1 διανυκτερεύσεις.
Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης για κρατήσεις παραμένει χαμηλή στην Ευρώπη (40% δηλώνουν άνεση με τη χρήση AI), το μικρότερο ποσοστό παγκοσμίως.
Η πιστότητα παίζει καθοριστικό ρόλο: 81% των Ευρωπαίων λαμβάνουν υπόψη προγράμματα loyalty κατά την επιλογή μεταφοράς ή διαμονής.
Παράλληλα, οι Ευρωπαίοι είναι λιγότερο πιθανό να συνδυάσουν επαγγελματικό με προσωπικό ταξίδι (57%) συγκριτικά με άλλες περιοχές όπως η Βόρεια Αμερική (68%) και η Ασία-Ειρηνικός (70%).
Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Ευρώπης είναι και η χρήση τρένου: 38% των επαγγελματιών ταξιδιωτών χρησιμοποίησαν σιδηρόδρομο στο τελευταίο τους ταξίδι, έναντι μόλις 8% στη Βόρεια Αμερική και 4% στη Λατινική Αμερική.
Τέλος, το ένα τρίτο (32%) των Ευρωπαίων δηλώνουν ότι εργάζονται σε εταιρείες με εξειδικευμένο τμήμα εταιρικών ταξιδιών, δείγμα της ωριμότητας και της επαγγελματικής οργάνωσης της αγοράς.
Η GBTA (Global Business Travel Association) είναι ο κορυφαίος διεθνής οργανισμός για τα επαγγελματικά ταξίδια και τις εταιρικές συναντήσεις, με περισσότερα από 8.000 μέλη και δίκτυο άνω των 28.000 επαγγελματιών του κλάδου σε έξι ηπείρους. Μέσω της GBTA Foundation, προωθεί δράσεις για τη βιωσιμότητα, τη διαφορετικότητα και την εκπαίδευση στο παγκόσμιο οικοσύστημα business travel.








