back to top

Skyscanner: Ανοδικά ο παγκόσμιος τουρισμός και το 2026 – Οι νέες συνήθειες και οι 7 τάσεις της χρονιάς

Αυξημένη ζήτηση και δαπάνες για ταξίδια παγκοσμίως καταγράφει για το 2026 νέα έκθεση της Skyscanner.

Όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία της έκθεσης «Horizons», το 84% εκ των 22.000 ταξιδιωτών από όλο τον κόσμο που συμμετείχαν σε σχετική έρευνα, δηλώνουν ότι θα ταξιδέψουν το ίδιο ή περισσότερο τη νέα χρονιά, με πρωταγωνιστές τους Gen X και Millennials. Πάντως, το 39% προσδοκά ότι θα ταξιδέψει περισσότερο.

Παράλληλα, το 71% των ταξιδιωτών δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν το ίδιο ή και περισσότερο σε πτήσεις, με το 37% να σχεδιάζει να ξοδέψει περισσότερα. Αυτό αποδίδεται κυρίως στους ταξιδιώτες Gen Ζ (48%) και Millennials (44%), οι οποίοι σκοπεύουν να αυξήσουν τον προϋπολογισμό τους.

Η διαμονή παρουσιάζει παρόμοιο μοτίβο, με το 70% να αναμένει να ξοδέψει το ίδιο ή και περισσότερο, και το 31% να σχεδιάζει να αυξήσει τις δαπάνες του. Μεταξύ των Gen Ζ και των Millennials, το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 37%.

Η ανοδική αυτή πορεία καταγράφεται και στη ζήτηση μέσω της Skyscanner, όπου σημειώνεται ετήσια αύξηση 10% στα δεδομένα αναζητήσεων των 160 εκατ. μηνιαίων χρηστών της παγκοσμίως.

Η Μέση Ανατολή και η Αφρική ηγούνται παγκοσμίως, όπου η ζήτηση παρουσιάζει αύξηση 22% σε ετήσια βάση. Η Λατινική Αμερική ακολουθεί με ανάπτυξη 18%, ενώ η ανάπτυξη της Ευρώπης παραμένει σταθερή στο 10%. Στη συνέχεια, η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού παρουσιάζει ανάπτυξη 9% σε ετήσια βάση, ενώ η Βόρεια Αμερική, αν και θετική, έχει την πιο ήπια ανάπτυξη, στο 3%.

Η Ινδία αναδεικνύεται σε μια από τις αγορές με την ισχυρότερη ανάπτυξη. Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδίων και Τουρισμού (WTTC) προβλέπει άλλη μια χρονιά ρεκόρ το 2025, με την οικονομική συμβολή του τομέα να αναμένεται να ξεπεράσει τα 22 τρισ. ₹. Η διεθνής ζήτηση επίσης επιταχύνεται. Το 2024, η Ινδία υποδέχτηκε 20 εκατ. διεθνείς επισκέπτες – 2,3 εκατ. περισσότερους από ό,τι το 2019 – αναδεικνύοντας την αυξανόμενη ελκυστικότητα της χώρας ως παγκόσμιου προορισμού.

Παράθυρο κρατήσεων στις 90 ημέρες

Από την αστάθεια των ετών της πανδημίας, τα «παράθυρα» κράτησης έχουν εδραιωθεί σε ένα πιο σταθερό μοτίβο. Η πλειονότητα των αγορών συνεχίζει να γίνεται εντός 90 ημερών από την αναχώρηση, με το χρονικό διάστημα των 30-90 ημερών να αναδεικνύεται ως το βασικό σημείο κράτησης.

Οι ταξιδιώτες στην ινδική υποήπειρο και στις περιοχές MENA τείνουν να κάνουν κρατήσεις πολύ αργότερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Στην Ινδία, το 30% των ταξιδιών κάνουν κράτηση λιγότερο από μία εβδομάδα νωρίτερα από το ταξίδι, με τη MENA να ακολουθεί με 24%.

Ερωτηθέντες για τους παράγοντες κόστους που θα καθορίσουν τις επιλογές προορισμού τους για το 2025, το 58% ανέφερε το κόστος της πτήσης, ακολουθούμενο από το κόστος της διαμονής (57%). Το κόστος φαγητού και ποτού (37%) κατέλαβε την τρίτη θέση, με τα τουριστικά αξιοθέατα να κατατάσσονται στην τέταρτη θέση (33%).

Πηγές έμπνευσης

Στην Skyscanner, το 51% των χρηστών χρησιμοποιεί την αναζήτηση «Παντού» για να αντλήσει ιδέες για το επόμενο ταξίδι του. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν επίσης κυρίαρχη πηγή έμπνευσης, με το 46% να αναφέρει το YouTube, το 38% το Instagram και το 28% το Facebook μεταξύ των κορυφαίων επιρροών του. Πέρα από την ψηφιακή τεχνολογία, η διαφήμιση από στόμα σε στόμα (37%) και τα διαδικτυακά μέσα (29%) συνεχίζουν να παίζουν σημαντικό ρόλο.

Αυξανόμενη αλλά «προσεκτική» εμπιστοσύνη στο ΑΙ

Η εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών στη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης για τον προγραμματισμό και τις κρατήσεις αυξάνεται. Το 54% αισθάνεται σίγουρο για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης το 2026, έναντι 47% πέρυσι.

Ερωτηθέντες για συγκεκριμένες περιπτώσεις χρήσης:

-Το 38% θα χρησιμοποιούσε την Τεχνητή Νοημοσύνη για έρευνα προορισμών

-το 33% για τη δημιουργία δρομολογίων

-το 32% για σύγκριση πτήσεων ή ξενοδοχείων

-το 32% για έμπνευση για προορισμούς.

Η εμπιστοσύνη είναι ιδιαίτερα ισχυρή στις νεότερες δημογραφικές ομάδες, με το 70% της Gen Ζ και το 66% των Millennials να αισθάνονται ασφάλεια στη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης για τον προγραμματισμό ταξιδιών.

Ανά αγορά, τα υψηλότερα επίπεδα εμπιστοσύνης παρατηρούνται στην Ινδία (86%), τη Βραζιλία (81%), τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (81%), τη Σαουδική Αραβία (80%) και τη Σιγκαπούρη (63%). Αντίθετα, η υιοθέτηση παραμένει χαμηλότερη στην Ιαπωνία (22%), τη Γαλλία (19%) και την Αυστραλία (17%).

Η εμπιστοσύνη, ωστόσο, παραμένει ένας κρίσιμος παράγοντας. Παρά την αυξανόμενη υιοθέτηση του ΑΙ, η προθυμία των ταξιδιωτών να το χρησιμοποιήσουν εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την εμπιστοσύνη. Οι βασικές ανησυχίες που αναφέρονται περιλαμβάνουν την ακρίβεια των πληροφοριών, τον συντριπτικό όγκο επιλογών και το κατά πόσον οι συστάσεις είναι σχετικές και ουσιαστικές.

Πώς επηρεάζει ο υπερτουρισμός

Οι ταξιδιώτες συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο τον αντίκτυπο του υπερτουρισμού. Το 32% αναφέρει ότι έχει επηρεάσει αρνητικά την ποιότητα των διακοπών, φτάνοντας το 37% στη Gen Χ.

To γεγονός αυτό διαμορφώνει τις μελλοντικές τους αποφάσεις με διάφορους τρόπους:

-Το 34% των ταξιδιωτών σχεδιάζει να αναζητήσει πιο ήσυχους προορισμούς, ειδικά ταξιδιώτες από τη Νότια Αφρική (41%), την Ινδία (40%) και τη Νότια Κορέα (39%).

-Το 26% θα επιλέξει λιγότερο τουριστικούς προορισμούς για να εξοικονομήσει χρήματα, με το ενδιαφέρον να είναι υψηλότερο στη Gen Ζ (29%).

-Το 31% σκοπεύει να συνεχίσει να επισκέπτεται δημοφιλείς προορισμούς, αλλά σε περιόδους μεσαίας ζήτησης, όταν ο συνωστισμός είναι περιορισμένος – ιδιαίτερα οι Baby Boomers (37%) και οι ταξιδιώτες από τη Σιγκαπούρη (40%), τη Νότια Κορέα (40%) και την Ινδία (37%).

Η ζήτηση μετακινείται εκτός αιχμής

Από τα δεδομένα αναζητήσεων και ζήτησης προκύπτουν επίσης ρώιμα σημάδια απομάκρυνσης από τις περιόδους αιχμής, και ειδικότερα: από τον Ιούνιο έως τον Σεπτέμβριο, υπάρχει μικρή μετατόπιση στα ταξίδια του Ιουνίου για την Ασία-Ειρηνικό και την Ευρώπη, με τη Λατινική Αμερική (LATAM) να παρουσιάζει έντονη μετατόπιση προς τον Ιούνιο και τον Ιούλιο.

Ο Αύγουστος εμφανίζει πτώση σε όλες τις αγορές εκτός από τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αμερική, η οποία καταγράφει κάποιο οριακό κέρδος. Η Λατινική Αμερική παρουσιάζει τη μεγαλύτερη πτώση.

Επιπλέον, στην Ασία-Ειρηνικό, το μερίδιο ταξιδιών του Οκτωβρίου αυξάνεται, αντανακλώντας μια μετατόπιση από την παραδοσιακή κορύφωση του Ιουλίου έως τον Σεπτέμβριο.

Οι δημοφιλέστεροι προορισμοί

Σημαντικοί κόμβοι όπως το Λονδίνο, το Παρίσι, το Μιλάνο, η Ρώμη, η Βαρκελώνη, η Μαδρίτη και το Άμστερνταμ συνεχίζουν να αποτελούν κινητήρια δύναμη στην αγορά μικρών αποστάσεων για διακοπές πόλης. Αυτό οφείλεται στην ευκολία συνδεσιμότητας, την καθιερωμένη πολιτιστική απήχηση και τα εκτεταμένα αεροπορικά δίκτυα.

Η Ισπανία εκπροσωπείται ιδιαίτερα καλά, με πολλές πόλεις στην κατάταξη. Πέρα από την Ευρώπη, η Μπανγκόκ επιδεικνύει διαρκή ζήτηση για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων στη Νοτιοανατολική Ασία, με μεγαλύτερες μέσες διαμονές (12 διανυκτερεύσεις). Η Κωνσταντινούπολη διατηρεί τη θέση της τόσο ως κόμβος πύλης όσο και ως αυτόνομος προορισμός, με τη ζήτηση να παραμένει σταθερή στο +3% σε ετήσια βάση, υπογραμμίζοντας τη διττή της σημασία όσον αφορά την αναψυχή και την περιφερειακή συνδεσιμότητα.

Στους ανερχόμενους προορισμούς για τους ταξιδιώτες από την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, η Ισπανία και τα Κανάρια Νησιά συνεχίζουν να έχουν ισχυρές επιδόσεις. Η Λανθαρότε αναδεικνύει τη διαρκή ελκυστικότητα των χειμερινών ηλιόλουστων προορισμών, ενώ το Σαντιάγο ντελ Μόντε αντανακλά το αυξανόμενο ενδιαφέρον για λιγότερο γνωστές περιοχές της βόρειας Ισπανίας.

Σε όλη την Ευρώπη, η ανάπτυξη σε δευτερεύοντες κόμβους όπως το Λιντς, το Σαλέρνο και η Ταρσός υποδηλώνει ότι οι ταξιδιώτες αναζητούν όλο και περισσότερο εναλλακτικούς πολιτιστικούς προορισμούς ως επιλογή σε σχέση με τις πιο πολυσύχναστες πρωτεύουσες.

Οι 7 κορυφαίες τάσεις στα ταξίδια το 2026

Η έκθεση αποτυπώνει επίσης τις επτά τάσεις που διαμορφώνονται στα ταξίδια από τις προτεραιότητες, τις αρεσκείες και την προσωπική αίσθηση αξίας των ταξιδιωτών. Οι τάσεις αυτές είναι…

1. Glowmads | Το 2026, οι ρουτίνες περιποίησης της επιδερμίδας και οι τελετουργίες ομορφιάς δεν θα ζουν μόνο στις ροές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά θα διαμορφώνουν τα ταξιδιωτικά σχέδια και τη συμπεριφορά στον πραγματικό κόσμο. Η ομορφιά στα ταξίδια δεν αφορά μόνο τον προορισμό, αλλά και την ομορφιά ως τρόπο εξερεύνησης.

2. Shelf Discovery | Η τάση «τρώω σαν ντόπιος». Ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι ταξιδεύουν για το φαγητό είναι πλέον εν μέρει πολιτισμική εμβάθυνση, εν μέρει οικονομικός, προσφέροντας μια μοναδική ματιά στην τοπική ζωή που είναι προσιτή και αυθεντική.

3. Altitude Shift | Οι ταξιδιώτες κατευθύνονται σε πιο ορεινούς προορισμούς – όχι μόνο για τις πίστες του σκι, αλλά και για ηρεμία. Από τους Δολομίτες μέχρι την Αναπούρνα και τα Βραχώδη Όρη του Καναδά, οι αλπικές αποδράσεις σε όλο τον κόσμο προσελκύουν ανθρώπους όλο το χρόνο για ηρεμία εκτός σεζόν αιχμής.

4. Bookbound | Οι ταξιδιώτες σχεδιάζουν διακοπές  γύρω από ένα καταφύγιο ανάγνωσης, είτε για αναζήτηση των πιο όμορφων βιβλιοπωλείων και βιβλιοθηκών του κόσμου, είτε με αφορμή την εξερεύνηση των βημάτων φανταστικών ηρώων από βιβλία.

5. Family Miles | Τα ταξίδια ατόμων πολλών διαφορετικών γενεών παρουσιάζουν ανοδική τάση, όχι απλώς για να μοιράζονται τα έξοδα αλλά και για ποιοτικό χρόνο και τη δημιουργία αναμνήσεων μεταξύ γονένω, παιδιών και παππούδων.

6. Catching Flights and Feelings | Καθώς οι συνήθειες των ερωτικών γνωριμιών αλλάζουν και οι «φίλοι που ψάχνουν για γνωριμίες» γίνονται συνηθισμένο φαινόμενο, περισσότεροι ταξιδιώτες ανταλλάσσουν στιγμιότυπα με πραγματικά νέα – από γνωριμίες με σύντροφο σε μακρινές πόλεις μέχρι την αναζήτηση γνωριμίας στο εξωτερικό αλλά και την εύρεση συντροφιάς για το ταξίδι εν κινήσει.

7. Destination Check-in | Οι ταξιδιώτες επιλέγουν που θα ταξιδέψουν με βάση το που θέλουν να μείνουν. Τα ξενοδοχεία δεν είναι πλέον απλώς ένας χώρος για ύπνο, αλλά ο ίδιος ο προορισμός. Από την αρχιτεκτονική μέχρι το ντιζάιν και τη συνολική ατμόσφαιρα, οι ταξιδιώτες δίνουν προτεραιότητα σε μοναδικές διαμονές.

+ posts

Η Χριστίνα Λαϊνοπούλου είναι δημοσιογράφος με πολυετή εμπειρία στο ελεύθερο και τουριστικό ρεπορτάζ.
Έχει εργαστεί σε εφημερίδες, τηλεόραση και τον ηλεκτρονικό Τύπο, και είναι απόφοιτος του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Εγγραφείτε στο Newsletter

Για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία νέα.

Follow Us