Η Ελλάδα παραμένει ένας από τους πιο όμορφους προορισμούς της Μεσογείου και το να την εξερευνήσει κανείς με αυτοκίνητο ή σκούτερ είναι ένας από τους πιο άμεσους και απολαυστικούς τρόπους γνωριμίας με τη χώρα. Παράλληλα όμως, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) φέρνει αυστηρότερους κανόνες που αφορούν άμεσα τους οδηγούς και ιδιαίτερα τους επισκέπτες που νοικιάζουν όχημα για τις διακοπές τους.
Σε τούτο το σημείο, αξίζει να γνωρίζουμε ορισμένα βασικά πριν πιάσουμε το τιμόνι. Η ταχύτητα στις κατοικημένες περιοχές και στους στενούς δρόμους δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 30 χλμ/ώρα, ακόμη κι αν η σχετική σήμανση δεν είναι πάντοτε ευδιάκριτη. Στους αστικούς δρόμους το ανώτατο όριο είναι 50 χλμ/ώρα, στους εθνικούς δρόμους 90 χλμ/ώρα, ενώ στους αυτοκινητοδρόμους φτάνει τα 130 χλμ/ώρα. Για μοτοσικλέτες, φορτηγά και τροχόσπιτα ενδέχεται να ισχύουν χαμηλότερα όρια, ανάλογα με το είδος του οχήματος.
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει σημαντικά αυξημένα πρόστιμα για τις παραβάσεις που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια. Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η μη χρήση ζώνης ή κράνους, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας τιμωρούνται πλέον με πρόστιμα από 350 έως 700 ευρώ και προσωρινή αφαίρεση άδειας οδήγησης για τουλάχιστον 30 ημέρες. Στην περίπτωση επανάληψης της ίδιας παράβασης, το πρόστιμο μπορεί να διπλασιαστεί ή και να φτάσει τα 2.000 ευρώ, ενώ η αφαίρεση της άδειας μπορεί να διαρκέσει έως και έναν χρόνο.
Για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, το όριο είναι 0,5‰, ενώ για νέους οδηγούς, επαγγελματίες και μοτοσικλετιστές ισχύουν ακόμη αυστηρότερα πλαίσια. Αν το ποσοστό αλκοόλ ξεπεράσει το 1,10 g/l, το πρόστιμο φτάνει τα 1.200 ευρώ, με αφαίρεση πινακίδων και άδειας έως και για έξι μήνες, καθώς και ποινή φυλάκισης. Για βαριές υποτροπές, το ποσό μπορεί να εκτοξευθεί στα 4.000 ευρώ και η στέρηση άδειας να διαρκέσει έως και δέκα χρόνια.
Σημαντικές αλλαγές υπάρχουν και στις παραβάσεις στάθμευσης. Η παράνομη στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ ή σε σημεία που εμποδίζουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς τιμωρείται με πρόστιμα έως 350 ευρώ, ενώ η στάθμευση σε διαβάσεις ή πεζοδρόμια μπορεί να οδηγήσει σε αφαίρεση πινακίδων για εβδομήντα ημέρες. Σοβαρότερες παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς δίπλωμα, επιφέρουν πρόστιμο 1.000 ευρώ, πιθανή φυλάκιση και αφαίρεση άδειας για ένα έτος.
Ο νέος Κώδικας εισάγει επίσης την έννοια της υποτροπής, όπου οι ποινές αυξάνονται γεωμετρικά για όσους επαναλαμβάνουν παραβάσεις. Έτσι, η αμέλεια δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως απλή παράβαση αλλά ως συστηματική απειλή για την ασφάλεια.
Επιπλέον, στους κυκλικούς κόμβους (roundabouts) η προτεραιότητα λειτουργεί διαφορετικά από ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα, κατά κανόνα, προτεραιότητα έχει το όχημα που εισέρχεται στον κόμβο, εκτός αν υπάρχει διαφορετική σήμανση.
Προς επίρρωση τούτου, μερικές απλές κινήσεις μπορούν να προφυλάξουν τον επισκέπτη από περιττά προβλήματα: να ενημερώνεται για τους τοπικούς κανονισμούς πριν νοικιάσει όχημα, να παρατηρεί προσεκτικά τη σήμανση κάθε δρόμου και, όπου είναι εφικτό, να προτιμά τα δημόσια μέσα μεταφοράς, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Αθήνα, όπου είναι ασφαλή, αξιόπιστα και οικονομικά.
Η οδήγηση στην Ελλάδα μπορεί να είναι μια όμορφη εμπειρία, αρκεί να συνοδεύεται από προσοχή, σεβασμό στους κανόνες και διάθεση για εξερεύνηση.







