back to top

Κρουαζιέρα στη Μύκονο: Ο παγκόσμιος προορισμός που στηρίζει την Ελλάδα

Γράφει ο Ιωάννης Μπρας, CEO Five Senses Consulting

Ο δημόσιος διάλογος γύρω από τις Busy Days στη Μύκονο χρειάζεται σαφήνεια και δεδομένα. Οι λίγες ημέρες αυξημένης κίνησης παρουσιάζονται ως κατάσταση πίεσης για το νησί, ενώ στην πραγματικότητα αποτελούν φυσιολογική κορύφωση ενός δημοφιλούς προορισμού. Δεν αντικατοπτρίζουν μόνιμη επιβάρυνση ούτε αλλαγή στη λειτουργία του προορισμού. Παρ’ όλα αυτά η συζήτηση έχει απομακρυνθεί από τα στοιχεία και καταλήγει εσχάτος με την εισαγωγή ορισμών ξένων προς την πραγματικότητα, που δεν περιγράφουν τη Μύκονο όπως λειτουργεί σήμερα.

Λειτουργικότητα και ροές επισκεπτών

Η Μύκονος λειτουργεί με υψηλή επισκεψιμότητα χωρίς να χάνει τη λειτουργικότητά της. Ο προορισμός είναι οργανωμένος σε ξεχωριστές ζώνες. Παραλίες και beach clubs για τον θερινό επισκέπτη. Η Χώρα και τα σημεία ενδιαφέροντος για τον επισκέπτη κρουαζιέρας. Ταυτόχρονα η γαστρονομία, το shopping και οι δραστηριότητες περιπέτειας και πολιτισμού κατανέμουν τους επισκέπτες σε διαφορετικές εμπειρίες και διαφορετικούς χρόνους παραμονής. Οι ζώνες αυτές δεν είναι μόνο διαφορετικές ως προς τον χώρο. Λειτουργούν και σε διαφορετικές ώρες αιχμής.
Ο επισκέπτης της κρουαζιέρας κινείται κυρίως από τo πρωί μέχρι τις 17:00. Ο παραθεριστής ξεκινά πολύ αργότερα και κορυφώνει από το απόγευμα μέχρι τη νύχτα. Οι δύο ρυθμοί δεν τέμνονται και δεν δημιουργούν πίεση στο ίδιο περιβάλλον.

Busy Days και εποχιακές αιχμές

Οι Busy Days δεν αποτελούν συστημικό πρόβλημα. Μια ημέρα αυξημένης κίνησης είναι φυσιολογική για προορισμό παγκόσμιας αναγνωρισιμότητας. Ακόμη και δέκα τέτοιες ημέρες μέσα σε μια πλήρη σεζόν δεν δημιουργούν μόνιμη πίεση και δεν αλλάζουν τη λειτουργία του νησιού. Πρόκειται για εποχιακές αιχμές που δεν συνδέονται με φαινόμενα μακράς διάρκειας.
Μην ξεχνάμε ότι η κρουαζιέρα επεκτείνεται σε δέκα μήνες, με υψηλή επισκεψιμότητα στη shoulder season. Μάρτιο έως Μάιο και Οκτώβριο έως Νοέμβριο το νησί υποδέχεται επισκέπτες από πάνω από 150 χώρες. Οι περισσότεροι ξεκινούν το ταξίδι τους από την Αθήνα και διαμένουν αρκετές ημέρες πριν ή μετά την κρουαζιέρα. Αυτό δημιουργεί πολλαπλασιαστική δυναμική για την πρωτεύουσα αλλά και για άλλες περιοχές της ελληνικής επικράτειας.

Αποτελέσματα δεκαετίας

Περίπου 60% των επιβατών κρουαζιέρας επιστρέφουν στην Ελλάδα ως κανονικοί τουρίστες. Αν υπολογίσουμε ότι μόνο την τελευταία δεκαετία η Μύκονος έχει υποδεχθεί περίπου δέκα εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας, έξι εκατομμύρια από αυτούς έχουν επιστρέψει για διακοπές και έχουν διαχυθεί σε προορισμούς σε όλη την επικράτεια. Η συμβολή τους στην τοπική και εθνική οικονομία είναι καθοριστική.

Σταθερότητα λειτουργίας

Η Μύκονος παρουσιάζει σταθερούς και προβλέψιμους δείκτες λειτουργίας. Δεν εμφανίζονται ενδείξεις κορεσμού σε μετακινήσεις, υπηρεσίες ή βασικές υποδομές. Η αυξημένη κίνηση εμφανίζεται για περιορισμένο χρόνο κυρίως τον Οκτώβριο και δεν εξελίσσεται σε επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Η εικόνα αυτή δεν παραπέμπει σε πραγματική πίεση αλλά σε φυσιολογική κορύφωση ενός προορισμού διεθνούς εμβέλειας.

Διαχείριση κίνησης και berth allocation

Η κρουαζιέρα δεν επιβαρύνει τη Μύκονο. Προσφέρει αξία και διαχείριση.
Το σύστημα berth allocation που εφαρμόζει ο λιμένας από πέρυσι είναι από τα πιο ώριμα στην Ελλάδα. Ορίζει με ακρίβεια πόσα πλοία προσεγγίζουν, ποιες ημέρες και σε ποιες ώρες. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγονται ταυτόχρονες αφίξεις και μειώνονται οι Busy Days. Η ροή παραμένει ισορροπημένη και η εμπειρία παραμένει ποιοτική για όλους. Αν υπήρχε πραγματική πίεση στη λειτουργία του νησιού, δεν θα ήταν εφικτή αυτή η συνέπεια και ο οργανωμένος προγραμματισμός.

Διεθνής εικόνα και αγορές

Η επιθυμία για εμπειρία κρουαζιέρας στη Μύκονο συνέβαλε καθοριστικά στην άνοδο της αγοράς των ΗΠΑ και του Καναδά. Οι επισκέπτες που γνώρισαν την Ελλάδα μέσα από μια προσέγγιση στη Μύκονο επιστρέφουν πλέον ως ταξιδιώτες σε πολλούς άλλους ελληνικούς προορισμούς, δημιουργώντας σταθερή και ουσιαστική ζήτηση σε όλη την επικράτεια.
Οι διεθνείς αγορές παρακολουθούν στενά δηλώσεις που αποπροσανατολίζουν και δημιουργούν λανθασμένες εντυπώσεις. Μια διαστρεβλωμένη εικόνα βλάπτει αδικαιολόγητα έναν προορισμό που στηρίζει σταθερά την παγκόσμια προβολή της Ελλάδας εδώ και χρόνια.

Η Μύκονος ως σταθερά στο itinerary planning

Η Μύκονος είναι προορισμός που πουλάει την κρουαζιέρα και όχι προορισμός που η κρουαζιέρα χρειάζεται να πουλήσει. Ο προγραμματισμός δρομολογίων θέλει σταθερές και υπολογίσιμες επιλογές. Στην ελληνική επικράτεια υπάρχουν προορισμοί με δυνατότητα ένταξης στα δίκτυα, αλλά απαιτούν αναβάθμιση υποδομών στη θάλασσα και στη ξηρά. Ελπίζω ότι πολύ σύντομα θα υπάρξει στοχευμένος σχεδιασμός και οι αντίστοιχες ανακοινώσεις για την αξιοποίηση/αναβάθμιση λιμανιών και συγκεκριμένες εφαρμογες με χρονοδιάγραμματα του νέου τέλους κρουαζιέρας. Ένας σχεδιασμός που θα δημιουργήσει τη βάση και τα επιχειρήματα για μια πραγματική διασπορά της κρουαζιέρας σε δωδεκάμηνη βάση σε όλη την επικράτεια.

Η Μύκονος δεν δημιουργεί πίεση. Δημιουργεί ζήτηση. Στηρίζει την εθνική εικόνα. Αποτελεί παράδειγμα διαχείρισης για τη χώρα.

+ posts

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Εγγραφείτε στο Newsletter

Για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία νέα.

Follow Us